måndag 30 oktober 2023

Snö och "Drottning Ingrid" pelargon

 

Det snöar ute och "Drottning Ingrid" pelargonen från växthuset har fått komma in i huset. 

Det ser lite malplacerat ut med en fullt blommande pelargon och snöyra, men jag har ingen annan bra vinterförvaring åt den så den får stå i övre hallen tills vidare. Det är lite svalare där än i övriga huset.

Borde klippa bort blommorna, men de är ju så fina där de högresta sträcker på sig! Någon vecka till får de blomma på plats, men sen ska plantan få vila så den förhoppningsvis orkar komma igen till nästa år.

En fin måndag önskar jag dig!
Kram
Birgitta



4 kommentarer:

  1. Jag har också en pelargon som blommar så fint, en "Violino", som jag haft i flera år. Den kommer att hamna i källarförrådet när jag ersätter den med Julstjärnor till advent. Blommande pelargoner har sin fulla rätt att respekteras så länge de orkar blomma. Visst känns det lite avigt när stora snöflingor faller utanför fönstret.
    Önskar dig en fin kväll.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Violino", vilket vackert namn! Tänkte att jag också kanske kan använda mig av äldsta sonens källarförråd till vinterförvaring av olivträd, afrikas blå lilja och pelargoner. Det finns ett litet fönster där och det är ganska svalt så jag hoppas det funkar.
      Hos oss har snön regnat bort. Grått och råkallt ute.....jag myser inne :-)
      Kram!
      Birgitta

      Radera
  2. Så fint den blommar! Min stora pelargon "Mårbacka" har även den fått flytta in i värmen. . . men det är gula blad mest varje dag så det är nog för varmt för den och ute på balkongen är det för kallt! Så man vet inte var man ska ställa den!
    Här har det inte kommit någon snö än. . .bara regn!
    Ha det så fint!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är svårt det där med hur man ska förvara övervintrande växter som behöver lite svalare placering när de vilar och så har man inget ställe som håller de där +4-+10 graderna som verkar vara det optimala. Jag hoppas jag klarar både pelargon, olivträd och afrikas blå lilja i äldsta sonens källarförråd, men kanske det är för varmt även där. Det visar sig.
      Kram!
      Birgitta

      Radera