lördag 28 maj 2022

Rabarber

Rabarbertider!

Först var rabarbern i behändigt format där i sin pallkrage, som på bilden.....och nästa gång jag tittade höll den på att spränga sargerna!

Jag har kokat 8 flaskor saft, gjort rabarberkräm och pajer och ändå minskar det inte. Phuuuu!

Nu är det ju inte hela världen om rabarbern blir ståendes, men jag brukar försöka använda den så mycket jag kan fram till midsommar. Sen får det mesta stå och samla kraft till nästa år.

I morgon när sönerna kommer för att vara en stund med mig på mors dag tror jag de ska få knäckig rabarberpaj till fika. Mat skulle de faktiskt fixa och ta med. Hur lyxigt är inte det?!
De vet vad en liten mamma oftast önskar sig då det är "min" dag. 
Inga presenter eller blommor behövs.....bara jag får träffa dem och slipper stå vid spisen så blir dagen helt perfekt :-)

Allt gott till er alla!
Kramar
Birgitta


 

4 kommentarer:

  1. Håller med dig om mors dag, behövs inga presenter just den dagen men att bli bjuden på middag är verkligen fint. Du står för pajen. Ja, rabarbern tar verkligen plats det blir mörkt för växterna som är under.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som person har jag lätt för att kliva undan utan att ta plats, samtidigt som jag ofta är "spindeln i nätet", den som håller i trådarna med praktiska saker som ska göras. Så att sönerna på eget bevåg fixade lunch till oss, spenderade hela eftermiddagen med mig och hade tagit med VR Oculus, sånt där "cyklop" som man sätter på sig och sen spelar i en skapad värld, var såååå roligt! Nu har de satt en ny standard för hur den bästa mors dagen ska firas :-) Solen skiner och rabarberpajen räcker till dagens fika också. Nu startar vi en ny vecka......igen. Fina dagar önskar jag dig Betty! Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Rabarber är ju så gott! Har tänkt att odla på balkongen i år...men nu är de plötsligt slut överallt! Jag får nog utvidga mina spaningsområden. . . !!! :-)
    Ha fina dagar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du hittar en planta rabarber. Annars får du komma hit och knycka en av mig :-)
      Kan bjuda på kaffe och rabarberpaj också!
      Allt gott till dig Miranda Maräng! Kram
      Birgitta

      Radera