lördag 7 maj 2022

Rakspegel

 Det regnar! Verkligen länge sen det gjorde det sist! Inget målande och snickrande idag :-)

Vi målade och snickrade inte i torsdags heller. Då var vi och lämnade tillbaka byggställningen, lunchade bland susande granar och tallar i solen medan hundarna for omkring i blåbärsriset, plockade bilen full med runda stenar....och så var vi på loppis.

Ibland hittar jag ingenting att köpa på loppis, men ibland, som i torsdags, hittar jag både sånt jag letat efter och sånt jag inte hade en aning om att jag letade efter :-)

En gammal rakspegel hade jag ingen aning om att jag letade efter, men den här fick följa med hem!

Det måste vara så att männen förr i tiden använde samma typ av raktvål för den här lådan luktar precis likadant inuti som en lite mer skamfilad rakspegel gör på vår Dalagård. Samma doft fanns också i raksaker kvarlämnade efter mannen som tidigare bott i vårt lilla röda hus. En mjuk mild doft av raktvål.

Rakspegeln går att fälla ihop och blir då en låda, men hos oss kommer spegeln att få stå uppfälld, det är ju då den är så charmig.
Har fina gamla rakknivar från vår Dalagård att lägga i lådan, och om jag inte minns helt fel ska det finnas en rakborste också, men det skulle vara roligt att veta varifrån doften kommer! Kanske den tvålen fortfarande finns att köpa?
Yngsta sonen rakar sig med löddrande tvål, borste och hyvel. Hans tvål doftar väldigt gott, men inte likadant som den som använts när den här rakspegeln var i bruk.

Det fanns en större sak på loppis också. Något jag letat efter hela vintern, men inte hittat på rätt avstånd och till rätt pris, men nu så, nu stod den där.  
Den ska med till vår Dalagård nästa gång vi åker dit och då ska jag fota. Just nu står den isärplockad i vår gäststuga och är inte så fin att ta någon bild på. Så......jag lämnar en cliffhanger när det gäller den :-)

Lördagskram!
Birgitta





4 kommentarer:

  1. Vilken fin liten rakspegel.....inte ofta man ser sådana på loppisar! Här har loppisarna också börjat öppna upp så smått men tyvärr har det varit dåligt väder och regn så än har de inte fått mitt besök! Jag siktar in mig på nästa lördag istället och håller tummarna för uppehåll! :-)
    Ha en fin dag!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills har jag bara varit på mina favoritloppisar som är inomhus och har sina vanliga öppettider, men om en vecka har vi det traditionella byloppiset här i Strömsholm och jag håller verkligen tummarna för fint väder! Då ska vi vara med och duka upp en massa saker på vår infart. De år vi varit med tidigare har varit jättebra med fint väder och mycket folk som handlat så jag hoppas det blir likadant nu.
      Hoppas du får möjlighet att strosa runt på loppis nästa lördag. Så roligt bara att gå och titta och se om det finns några fynd :-)
      Kramar till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Har samma problem med att det kommer upp svara anonym, jag vill inte vara anonym jag är Bettysbeundran. Du är fantastisk att hitta vackra, roliga saker på loppis. Tur att ni har flera hem. Här i Stockholm tycker jag inte att det finns några bra/fina loppisar - eller jag har inte letat.Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  3. Vi får vara anonyma du och jag tills sonen förhoppningsvis kan hjälpa mig att klura ut vad som har hänt med kommentarsfältet :-)
    Vi har massor av bra loppisar år alla håll från Strömsholm. Många hjälporganisationer där jag gärna handlar eftersom pengarna kommer till nytta för människor som har det svårt.....och också ger jobb till människor som annars inte prioriteras på arbetsmarknaden. Förutom det har de alltid låga priser på varorna (som folk skänker), och ibland hittar jag guldkorn som jag antingen letat efter eller också köper ändå för att jag tycker om dem :-)
    Kram till dig!
    Birgitta

    SvaraRadera