måndag 23 maj 2022

Träden blommar!

 Vårt stora gråpäronträd blommar och det surrar som i en bikupa när man står under skyarna av vita blommor.

Trädet är snart 100 år gammalt och vårdträdet i vår trädgård. Så vackert när det blommar, men ibland har jag önskat att den rikliga blomningen inte skulle ge lika rikligt med frukt!
Päronen ramlar från hög höjd och blir snart dåliga när de får skador så vi får plocka hinkvis med päron och bara kasta. Fortfarande plockar jag torra, skrumpna päronlik som gömde sig under buskar och perennernas blad i rabatterna förra sommaren.

Äppelträden är behändigare både när det gäller storlek och mängden frukt.....och blommar så vackert gör de också just nu.

Som vanligt vill jag bromsa tiden lite. 
Vill hinna njuta lite mer av allt det vackra som våren bjuder på, men blomningen växlar och alltid finns det något att sticka näsan i eller vila ögonen på även efter att fruktträdens blommor singlat till marken.....vilket päronträdets blommor gör just nu. Det börjar bildas ett vitt snötäcke av blomblad över gräsmatta och rabatter.

Ny vecka, nya möjligheter! 
Jag tror att jag ska ta itu med att städa växthuset. Samma procedur varje år, ut med allt, skura med såpa, tvätta glasen och så in med allt igen. Inte så roligt, men lika nödvändigt som att njuta av trädens blomning :-)

Ha det så bra!
KRAM
Birgitta
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar