torsdag 26 maj 2022

Kolbäcks Musikkår

 Hösten 1985 flyttade vi till Strömsholm och tidigt på Kristi himmelsfärdsdagen året därpå vaknade vi av ett trumpetande och drillande utanför huset och när vi tittade ut stod det en hel orkester utanför på gatan med dirigent, drillflickor och allt. Oj!

Vi visste inte då att vår granne spelade klarinett i Kolbäcks Musikkår och att de hade som tradition att börja Kristi himmelsfärdsdagens spelande med att gå ett varv i Strömsholm och sedan äta frukost i grannens trädgård innan de fortsatte till Kolbäck. Det vet vi nu och det är en väldigt speciell känsla att börja dagen med att lyssna på en "Bompa Bompa orkester" :-)

Medelåldern börjar bli hög i musikkåren och inga drillflickor finns med längre så i år valde de att ha en sittande spelstund lite längre upp på gatan och det var ju precis lika mysigt.

Nu har de säkert svalt sista smörgåsbiten och druckit upp sitt kaffe för jag hör att det spelas en trudelutt i grannens trädgård. De är duktiga! 
Snart körs bussen fram för att ta dem till nästa spelning och jag har också svalt min frukost och funderar som bäst på vad jag ska hitta på idag. Kanske plantera de kryddor och blommor jag köpte till växthuset igår?

Önskar just dig en härligt fin Kristiflygare!

Kram
Birgitta



8 kommentarer:

  1. Inte varje dag man får en trudelutt till frukosten och så nära som i grannen trädgård! :-) Vilken mysig tradition . . . men förstår att ni hajade till första gången!
    Fin Kristiflygare till dig oxå!
    (De har spått regn här idag men än så länge lyser solen!)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättemysigt med den här traditionen! Grannen har i många år försökt att locka med maken som spelat trumpet i orkester under yngre år, men än har han inte lyckats .-)
      Hos oss har det regnat lite då och då under dagen, men bara så växtligheten fått en liten dusch. Det skulle behöva komma mer så jag slipper vattna!
      Kramar till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. En så fin tradition! Och alldeles runt knuten också.

    Ha en fin fortsatt helg.
    Kramar från Eva-Mari som just undgick ett hageloväder med 5 sekunder och blotta förskräckelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det himla lyxigt att ha en "egen" bompa bompa orkester på hemmaplan :-)
      Oj, då var det nära att du hamnat mitt i en hagelskur! Lite mer regn kan jag tänka mig, men haglet är jag gärna utan.
      Ha nu en mysig fredagkväll! Kramar
      Birgitta

      Radera
  3. Vilken underbar dag att vakna upp till en hel orkester. Tänk vad lite man vet om sin granne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då den där första gången var det med stor förvåning. Nu, efter snart 40 år skulle vi verkligen sakna det!.....och då, 1985 visste vi inte så mycket om vår granne. Idag vet vi lite mer :-)
      Härligt att se att du inte längre är anonym efter att min egen IT master fixat över kommentarerna till en annan webbläsare. Det verkar ha löst problemet!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  4. Vilken härlig tradition!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det!.....och vi tackar vår granne för det + hela den trudiluttande musikkåren :-)
      Kram till dig Titti!
      Birgitta

      Radera