lördag 14 maj 2022

Gullvivor

 Varsågod.....ett fång med gullvivor till just precis dig <3

Jag har så himla svårt att bara kasta bort växter som dyker upp där jag inte vill ha dem, som till exempel i grusgången utanför huset.
Där tittar det upp både ogräs, blåa pärlhyacinter och massor av små gullvivetussar.
Groblad och maskrosor kan jag faktiskt kasta, men de små tussarna av gullviveblad hamnar i en gammal bakform från vår Dalagård.
De växer fort och nu viftar de gula blommorna i vinden och önskar er alla en jättefin helg!

Soliga kramar
Birgitta


6 kommentarer:

  1. En så vacker gullvivebunke! Och jag känner igen mig så väl. Tänk så många gullvivor jag grävt upp och flyttat i min dar. De envisades med att komma upp i gräsmattan och varje vår räddade jag dem undan gräsklipparen till en tryggare plats. Älskade dem!

    Önskar dig en fin helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska det bli spännande att se hur det här fungerar efter att yngsta sonen, min egen bästa datasupport, varit här och ändrat webbläsaren till kommentarer från safari till chrome. Nu ska jag kunna svara som vit hortensia igen och inte vara anonym :-)
      Gullvivorna är så fina i sin bunke och det tittar upp nya små tussar att rädda i grusgången. De ska få sin nya växtplats i släntrabatten bara jag kommer så långt, men tills vidare verkar de frodas bra i sin tillfälliga miljö.
      Helgen är snart slut, liksom vår byloppis som vi varit med på idag. Nu återgår vi till den vanliga vardagen med allt annat som behöver göras. Välkommen måndag och kram till dig Eva-Mari!
      Birgitta

      Radera
  2. Tack så jätte mycket! Jag tar gärna emot en bukett gullvivor! :-)
    Ha en fin söndag!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Visst är det vackert med gullvivor! Jag försökte ett tag hålla vår trädgård i rosa/vita/blå blomfärger, men insåg att jag inte har hjärta att bara dra upp och kasta det som inte "platsar" i färgskalan. Så nu välkomnar jag allt som vill växa hos oss, förutom sånt som jag ser som rent ogräs även om det ibland kan vara vackert :-)
      Kramar till dig!
      Birgitta

      Radera
  3. Hos mig frodas gullvivorna i gräsmattans ena hörn. Där får de växa så länge de vill och först efter det så klipps gräsmattan:) De samlar mängder av humlor och bin!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fint med gullvivor! Hos oss växer de på de flesta ställena.....i gräsmattan, i rabatterna, i grusgångar och maken brukar runda dem i gräsmattan så de inte stryker med under gräsklipparen :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera