söndag 24 april 2022

Vi jobbar på

 Igår hade vi en vilodag från allt byggande och trädgårdsrensande. Taket på uthuset är vädersäkrat så det kunde vi unna oss :-)

Här lämnade jag uthuset sist jag bloggade om det

Brädorna under pappen ser kanske helt ok ut så här på bilden, men de var för dåliga att lägga ny papp och tegel på så det var bara att riva. Skönt ändå att norrsidan har klarat sig bättre så där behövdes bara den gamla läkten och pappen tas bort.
Så blev det ett stort hål i taket och vi fick köpa ny spont.

Väldigt nytt och fräscht blev det, och kolla där på kortsidan. Alla tegelpannor är skurade och färdiga att sättas upp igen. Det var ju mitt huvudsakliga jobb när jag inte är hantlangare eller behjälplig med takjobbet däruppe på ställningen där maken klättrar som en apa :-)

Maken är inte höjdrädd och jag är inte så där extremt höjdrädd att jag inte kan klättra på en vanlig stege.....men när jag är 4 meter ovanför marken och det jag står på inte är helt stabilt, då vimlar det i magen och jag måste fokusera på det jag har framför mig och inte det jag har under mig.

Kan säga att det både vimlade i magen och rann tårar av panik när vi skulle ha upp pappen på nocken och jag försökte hålla pappen som vinden hela tiden ville kasta åt sidan samtidigt som stegen jag stod på gled iväg. 
Det var fruktansvärt obehagligt innan maken hann klättra ner från sin stege, få tag i mig och säkra stegen medan jag klamrade mig fast vid nocken!

Pappen kom på med ren envishet och ett jävlar anamma. För just då, i förrgår kväll, blåste det friska kastvindar från norr som försvårade vårt arbete rejält. Det skakade i hela kroppen innan pappen satt där den skulle och jag var nere på fast mark igen!!!

Idag har maken spikat ströläkt och jag har hållt mig på marken, men i morgon ska jag upp och måla läktändar . Tur att jag kan stå på ställningen för att göra det och inte behöver en extra stege :-)

KRAM
Birgitta





2 kommentarer:

  1. Vilket gulligt litet uthus ni renoverar! Blir så omsorgsfullt gjort. Jag känner känslan av suget i magen, hjälpte till med takarbete när vi renoverade Vårt röda hus en gång i tiden. Det märkliga är att man vänjer sig. Skrattar när jag läser om att du skurat rent tegelpannor. Det har också jag gjort!

    Önskar dig en ny fin vecka med lite vila mellan varven.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser, det är fler än vi som har renoverat faluröda hus :-) Det är ett litet och gulligt uthus och det ska bli så roligt att få det klart med vita vindskivor och foder runt dörrarna. Sen ska dörrarna målas med den där grågröna linoljefärgen jag velade så mycket om förra året....och så ska jag göra fint runt om med kantsten, buskar och grus. Det ska bli så kul att få göra färdigt för det kommer att bli skillnad mot hur det ser ut nu!
      Önskar också dig en fin vecka Eva-Mari! Kramar
      Birgitta

      Radera