söndag 10 april 2022

Köksbord

 Vårt köksbord har hängt med i snart 40 år. Det är stabilt och var från början helt i lackad furu, men under den vita eran målade jag underredet i vitt och tänkte att vi skulle ta bort lacken och behandla själva skivan med något annat så småningom.....det är väl sisådär en 10 år sedan.

Det enda som hänt är att jag använt det som målarbord sen vi flyttade till vårt röda lilla hus och varit tvungen att använda duk för att dölja den randiga skivan :-)

......men under förra helgen åkte bordet ut, skrapan kom fram och putsmaskinen också och under tiden som maken fixade sommardäck på bilen fixade jag så bordet fick en helt naturell furuskiva utan lack och målarfärgsränder.



 
Sen velade jag med hur skivan skulle behandlas. Skulle den få vara naturellt oljad eller skulle den tonas på något sätt? Hmmmmm..... Tog fram en lasyr från Jotun med namnet "drivved" som vi hade hemma och den kändes helt rätt för bordet som nu fick en lite mer grå ton.

Ett par lager matt lack på det och sen målades stommen i svart. Vips så hade vi ett helt nytt bord.....i alla fall utseendemässigt. 
Jag var så noga med målandet så det kändes för perfekt när allt var klart. Sandpappret åkte fram och kanterna skavdes lite....genast mycket bättre tyckte jag medan maken skakade på huvudet :-)


Som så ofta när jag håller på slutade det inte där, för det nu lite mer sobra bordet gjorde att andra saker i köket kändes helt fel......så det var bara att fortsätta förändra :-)

KRAM till er alla <3
Birgitta




4 kommentarer:

  1. Blev jättefint! Jag har aldrig riktigt fattat "den vita eran" (även om jag testat jag med..) Mitt köksbord idag påminner en hel del om ditt "nya". Underredet är svart och skivan har jag behandlat med hårdvaxolja i grå ton. Bordet är från 1800-talet och har fått slå an tonen i hela köket - och egentligen i hela huset:) Äldre, mörkt och mysigt svart/grått/brunt. Jag har ändrat om i köket många gånger men det är först nu som jag känner att både köket - och jag- har landat!
    Så kul att få se Dina kommande projekt!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så fint det låter med ett bord från 1800 talet med sin helt naturliga gamla charm! Jag är heller ingen "vit" person. Försökte verkligen med vitt när det blev så poppis, men fick det aldrig att kännas rätt så nu ryker det vita bit för bit och ersätts av mörkare toner :-)
      Allt gott till dig Skorpan! Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Snyggt! Känner igen mig så väl! Det får inte vara för perfekt. Så kul att hela bordet kommer till användning igen. Och nöjd ska du vara. Nästa projekt? För du har väl fler om jag känner dig rätt?

    Ha en fin söndag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland önskar jag att jag bara kunde göra mig av med det vi har och börja om, men jag dras åt så många olika håll så det skulle förmodligen inte bli så där enhetligt som jag drömmer om i alla fall. Ena dagen vill jag att det ska kännas mer modernt, andra dagen helt i gammaldags stil. Först vill jag ha färg, sen vill jag bara ha det naturellt. Håhåjaja.....det gäller att hitta en gyllene medelväg i allt jag påverkas av :-)
      Nu när det (förhoppningsvis) har snöat färdigt ska det fixas lite utomhusprojekt varvat med att jag ska göra klart i köket. Mitt jobb blir bland annat att skura tegelpannor.....igen :-D
      Kram och ha det så bra Eva-Mari!
      Birgitta

      Radera