onsdag 6 april 2022

Hedera Helix

 Yngsta sonen har alltid fått generösa gåvor av sin arbetsgivare varje jul och jag blev lite förvånad då han första julen ringde och frågade om jag ville ha plastblommorna han hade fått med sin julklapp. "Plastblommor? Har ni fått plastblommor?!" frågade jag. "Ja" svarade sonen.

Men.....det var det ju inte utan en cypress, en murgröna och en kalanchoe i en söt planterad liten julgrupp :-).....som jag fick överta för sonen ville inte ha den.

När julen var över tog jag isär gruppen och planterade växterna var och en för sig och nu vet jag precis hur många decembermånader som sonen varit på sitt jobb för jag har en murgröna kvar från varje år. Eller.....nä, nu ljög jag, för den första hederan (murgrönan) har dött, men efter den kom den här som nu är drygt tre år gammal 

Den står i vårt badrum som har ett fönster mot norr och ersatte murgrönan som dog. Nu är den här lika stor som den förra var när bladen började bli bruna och hela plantan bara torkade ihop. Den verkar ha klarat vinterns mörker bra.....men om den skulle gå hädan kan jag ersätta den med den här

Den fanns i julgruppen sonen kom med till julen 2020. Han har nämligen fått en ungefär likadan julgrupp varje år tillsammans med sin julklapp, och varje år ringer han och frågar om jag vill ha "plastblommorna".
Det vill jag, så jag fick julgruppen från senaste julen 2021 också :-)

Murgrönan från den är än så länge ganska liten och behändig, men den växer och står tillsammans med "tvååringen" på en bricka på köksbordet en bit från fönstret. Murgrönan är en skuggväxt och vill inte stå i solen, men så klart vill den ändå ha ljus och det får den här.

Jag har skrapat, putsat, laserat, lackat och målat de senaste dagarna. Ett projekt som var planerat att göras för säkert minst 10 år sedan.....och nu plötsligt hände det, bara så där :-)
En ledtråd till vad det är jag har fixat med finns på de två sista bilderna.....

KRAMAR
Birgitta





 

2 kommentarer:

  1. Aha, du renoverar bord? Blir säkert som nytt i dina händer.
    Kul med plastblommorna! De kom i rätt händer minsann!

    Hoppas din dag är bra. Ska strax träffa väninnor och äta soppa på vårt stamhak.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Mysigt med sopplunch! Maken och jag tog en långpromenad med hundarna, tvättmaskinen snurrar och så funderar jag på om växter ska få ny jord eller om jag ska fortsätta läsa min bok.
    I nästa inlägg ska jag visa vad jag skrapat, putsat, laserat, lackat och målat.....och ja, det blev nytt i alla fall till utseendet :-)
    Ha det så bra! Kramar
    Birgitta

    SvaraRadera