tisdag 12 oktober 2021

Kök

 Det har varit så fint oktober väder så vi packade bilen med hundar och släpet fullt med saker och for till vår Dalagård i lördags. Det var hit jag målat både luckor och stolar :-)

Stommarna och luckorna tog vi till vara på då äldsta sonen bytte kök i sin första bostadsrätt och så här har det sett ut i måååånga år i huset på vår gård....eller egentligen inte ens så här för det är inte så många år sedan maken fixade bänkskivor av massiva golvbrädor i furu. Inte så mycket till kök med öppna stommar utan bänkskiva.....

......men när vi köpte vår gård bestod köksinredningen av ett bord som fungerade som diskbänk, vedspis och ett plats byggt smalt skåp med ärtgröna luckor med plats för husgeråd upptill och ved nertill. Köksgolvet gungade när vi gick på det så vi fick riva ut precis allt för att kolla grunden. 

Stora delar av trossbottnen var murken och även stockar i grunden och tyvärr var det gamla trägolvet som låg under plastmattan helt förstört av fuktskador, precis som pärlsponten i taket som var täckt av masonit. Utbyggnaden med trappa upp till vinden höll på att dra hela huset åt höger för det stod i marken utan bärande grund. När jag ser det här funderar jag på hur sjutton vi orkade börja med den här renoveringen.....och vilket jobb vi faktiskt har gjort även om det tagit, och tar, sin tid!

Så att nu i alla fall ha en liten köksdel är ju hur lyxigt som helst :-)

Jag började måla den sista luckan idag till det där hålet på mitten. Vi tänkte ha det öppet från början för att ha micro där, men det var inte snyggt så en lucka till behövs.
Det har strulat om och om igen med det här luckjobbet när en lucka inte kunde fästas åt det håll vi ville ha den, skruvar till gångjärnen hade tappats bort någonstans under alla de år som delarna stått i uthuset, luckan till kylen var lite trixig för det är egentligen ingen lucka för kylskåp, men den passade i måtten.
Det fattas fortfarande täcksidor, och skålade handtag i antik mässing har jag köpt, men vi måste få den sista luckan på plats så vi ser att allt hamnar i nivå med varandra......tååååålamooood!!!

Det fanns inget vatten eller avlopp i huset när vi köpte gården och vi har låtit det vara ett sommarhus med utedass, bad i sjön och tvättande av ansikte och händer i tvättfat. Därför behöver vi heller ingen diskbänk för diskar gör vi utomhus :-)

Jag ställde ut två av de nymålade stolarna

.....men nu får ni försöka se den vision som jag gör med trä hyllor på väggen där vid köksdelen, hårdvax behandlade bänkskivor med vitt pigment som liknar golvet, det här runda bordet

......matta, gardiner och gärna ett gammalt furuskåp istället för klaffbyrån.....och så alla de där detaljerna som kommer att bli pricken över i med skomakarlampor, pelargoner, ljusstakar.....ja, ni vet det där som ska till för hemtrevnad :-)

Åh, jag längtar redan till våren då vi ska fortsätta fixa på vår Dalagård för nu närmar vi oss det jag såg framför mig redan 2006 då vi köpte gården....att vi kan komma dit och bara vara utan att slita med renovering varenda gång! 
Vi har en bit kvar, men det närmar sig absolut :-)

KRAM
Birgitta










2 kommentarer:

  1. Ja ni har verkligen lagt ned ett otroligt jobb på er Dalagård. . . men så blir det fint också! :-)
    Jag ser din vision av köket och det kommer att bli såå hemtrevligt och mysigt!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att du också kan visualisera och tror att det kommer att bli bra! Det är visionerna som driver oss framåt när allt går tungt och jäklas :-) Önskar också dig fantastiskt fina oktoberdagar! KRAM
      Birgitta

      Radera