lördag 30 oktober 2021

Lampskärm

 Vilken söt lampskärm!.....sa tjejen i kassan på PMU second hand när jag skulle betala den 20:a som den kostade

Ja, den var söt, men det var inte det romantiskt ros mönstrade tyget jag var ute efter utan själva trådstommen den satt på. Har en lampfot i köksfönstret som var i stort behov av en ny skärm och det är så lätt att sy ett nytt tyg till en sån här trådstomme så man får skärmen precis som man vill ha den!

Jag mäter höjden på skärmen, tar till lite extra för en kant upptill och nertill som jag syr som en kanal. Beräknade knappt dubbla längden på skärmens omkrets för att få veck i tyget, syr ihop, trär i ett dragfast snöre i kanalen upptill och nertill och drar ihop så tyget sitter bra. 

Jag valde att inte sy en sån där liten extra kant upptill för jag ville ha den här skärmen enkel, men den är ju lätt att fixa genom att vika tyget dubbelt där kanten ska vara och sy ihop.

Nu lyser det så fint i köksfönstret.....och snart behöver vi allt ljus vi kan få när vi går in i mörkaste november!

Ha en fin helg!
KRAM
Birgitta




4 kommentarer:

  1. Tack Birgitta, fina lampskärmar.Ha en fin helg åt dig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att se ett nytt ansikte här :-) Välkommen!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. En köpetygskärm finns i detta huset, alla andra är egentillverkade.
    Har man bara en bra stomme så. Visst blir det snyggt!

    Glad början av november önskar jag dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu finns det bara hemsydda lampskärmar hos oss. Sydde om de vita jag hade i vardagsrummet också i samma tyg som de nya gardiner. Behöver en stomme till till en lampa i huset på vår Dalagård så jag håller ögonen öppna när jag kikar in på loppis :-) Kram och önskar dig allt gott!
      Birgitta

      Radera