tisdag 7 april 2020

Gamla dörrar

Vi försöker beta av alla tusen småsaker som fortfarande ska göras i vårt hus när vi har tid och ork, och just nu har vi det så lyxigt att vi har både tid och ork!
Det kommer ju säkert aldrig att bli helt klart, men vi siktar på att i alla fall bli liiiiiite mer klara :-)
 Eftersom jag är målarmäster i vårt hushåll är det jag som håller i målarpenslarna när det kommer till målande.....och just nu målar jag på tre ställen om vartannat. 
Gäller att hålla reda på vilken färg som ska användas. Just det har jag ju gjort misstag med förut då jag försökte hålla (för) många bollar i luften samtidigt :-D

Ett projekt rodde jag i land med idag utan missöden......dörren i köket som leder in till tvättstugan. Den dörren hittade vi ihop spikad med en likadan dörr i vardagsrummets vägg när vi rev tapeten därinne.
Jag tror att de där dörrarna har suttit i hallen som var en kall hall med glasveranda då huset byggdes 1929. När vi flyttade hit fanns karmarna kvar i hallen (som numera är en varm hall utan glasveranda), men inga dörrar. 
Det var inga små spikar som användes i den ihop slagningen, utan rejäla doningar, så tyvärr var dörrarna ganska skadade. Jag skulle annars gärna ha behållt den ursprungliga patinan istället för att måla.
Maken spacklade och putsade och jag strök sedan dörren med en mjukt ljusgrå färg som blev så fin!
Ibland kan jag få känslan av att det blir FÖR fint när det är nymålat och alldeles perfekt, men med åren har jag lärt mig att det inte brukar vara så länge. Snart kommer tidens tand att ha gnagt även på den här målningen.
Det är som när man hämtar ut en alldeles nytillverkad blänkande bil utan en endaste skråma eller buckla, men så en dag har någon öppnat sin dörr lite oförsiktigt på en parkering och så sitter de första märkena där i lacken.
Det är så livet är. Allt blir lite naggat och nött med tiden.....saker likväl som vår egen kropp och själ. Man får njuta av det perfekta så länge det varar :-)
Kram
Birgitta

3 kommentarer:

  1. Vackra samstämda färger, vilsamma och tidsbeständiga. Ni gör det så på riktigt, ger huset en själ. Det är roligt att måla, det har jag alltid tyckt.

    Slagbordet blev tyvärr för stort! Nåja, jag säljer det vidare och letar ett smäckrare. I dessa tider känns det som det finns mer tid.


    Stilla veckan har börjat och den här påsken blir inget som vanligt. Bättre tider kommer och vi får stå ut och blicka framåt.

    Glad påsk till dig min vän.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Tänk vaaaa. . . att spika ihop två så fina dörrar och tapetsera över alltihop! De skulle bara ha vetat att dessa dörrar skulle bli eftertraktade nästan 100 år senare!!! :-)
    Fina lugna färger du valt i grått o vitt . . . så snyggt!
    Önskar dig en Glad Påsk!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Roligt att läsa att vi har flera beröringspunkter. När vi flyttade in i vårat hus var det ca. 10 år gammalt (byggt -76) så sa jag att alla dörrar måste vi byta ut. Det tog några år och nu har vi gamla dörrar överallt. På ganska många tog vi bort "speglarna" och satte in glas. Det var många lager färg som livskamraten skrapade bort med värmepistol. Vi vitlaserade våra och det är dags nu att göra om det - nu när vi har tiden.

    SvaraRadera