måndag 27 april 2020

Blåbär

Jag har varit ute i trädgården flera timmar, men nu kurar jag inne för det kommer ner iskallt regn från skyn. 
De nyplanterade växterna får njuta av vätan, men jag håller mig inomhus......och bjuder er på soliga bilder från då jag planterade blåbärshybriderna som också fick följa med från Blomsterlandet 
I många år har funderat på att plantera blåbär, men aldrig riktigt tagit tag i det, men så såg jag de här fina plantorna och bara bestämde mig för att i år.....då ska det bli blåbär hos oss :-)
Jag vill inte ha de amerikanska blåbären som blir som flera meter höga buskar utan lite mindre plantor som går att plantera i pallkrage så jag valde hybriderna "Northsky" och "Northcountry" som blir mellan 60-100 cm höga. Northsky blir lite högre än Northcountry.

Jag tänkte gräva ur en pallkrage och fylla med rododendron jord eftersom blåbär vill ha sur jord, men så hade de så lägligt placerat en hel pall med säckar med färdigblandad blåbärsjord på Blomsterlandet, precis vid stället för blåbärsplantorna. "Tag 3 betala 179:-". Det var väl ett bra försäljningsknep? Jag nappade i alla fall och köpte 3 säckar som borde bli perfekt till en pallkrage :-)
Hemma hade jag redan spade och skottkärra framme så det var bara att dra på arbetskläderna igen och fortsätta med det där grävandet.
Tömma pallkragen från gammal jord och ersätta den med blåbärsjord och så bädda ner plantorna och vattna rikligt
Har ingen aning om hur vida de här små blåbärsruskorna kommer att bli, men eftersom jag läste att det kan ta upp till 10 år innan de är fullvuxna och ger maximal skörd tänkte jag att de får bo i samma pallkrage.
Vet inte ens om de kommer att börja växa och ge fina blåbär, känns som om de är liiiiite kinkiga, men jag ska göra som jag brukar göra.....ge dem så mycket omvårdnad och kärlek jag kan och hoppas att de ska trivas hos oss. Växer de sen in i varandra må det vara hänt :-)
Humlorna var helt lyriska över nykomlingarnas grönvita blommor och jag går förbi dem varje dag och pratar uppmuntrande med dem :-)
Nu sköter regnet från skyn vattnandet åt mig......väldigt praktiskt!.....men i morgon kväll måste jag ge dem en skyddande väv för det ska bli lite kalla nätter och jag vill inte att blommorna fryser för då blir det ju definitivt inte ett enda bär!

Sista dagarna i april. Snart är vi inne i en av de vackraste månaderna.....MAJ!
Ha det så bra.
Kram
Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar