lördag 23 mars 2024

Spontanköp

Har varit "stadsböna" i Västerås några dagar och när jag är i stan lockar det alltid att ta en promenad till centrum för att besöka Myrorna där jag nästan aldrig annars tittar in. 

För det mesta är jag förnuftig när jag köper något vare sig det är på second hand eller i butik. 
Brukar tänka till om det jag dras till verkligen är något jag behöver.....men i torsdags struntade jag högaktningsfullt i att vara det minsta förnuftig när jag såg den här helt underbara skapelsen!

Tror det är överdelen av en pigtittare och den är ganska stor med sin höjd på ca 60 cm. Att den undre delen (vad den nu har suttit på) saknas bekymrar mig inte det minsta. Den är sååååå vacker och en fot för den att stå på är lätt att fixa.

Maken frågade vart jag ska ha den och det vet jag faktiskt inte precis just nu. Men....inte heller det bekymrar mig för den kommer att hitta sin plats förr eller senare.

Den stod högt upp på en hylla, var grå av damm med ett spegelglas som var helt mjölkvitt. Trodde spegelglaset var förstört och behövde bytas ut, men när jag kom tillbaka till lägenheten och varsamt gjorde rent alltihop visade det sig att glaset hade den allra finaste patinan med lite skiftningar och prickar. Älskar det för min tanke är inte att jag ska spegla mig i det utan att den här vackra saken bara ska få vara som ett smycke i inredningen. Den kan helt enkelt inte bli fel!

Den ska få en stabil avlång fot med frästa kanter som ska målas mattsvart......men först ska jag fixa färdigt mitt 1880-tals syprojekt. En sak i taget :-)

Varma kramar med en önskan om att just du har en riktigt bra lördag!
Birgitta





4 kommentarer:

  1. Den spegeln står det Birgitta på!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stod absolut Birgitta på den :-) Kram!
      Birgitta

      Radera
  2. Visst är det härligt med spontaninköp och så klart finns det plats för en så fin spegel. . .!!! :-)
    Ha en fin vecka!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något speciellt när jag hittar lite mer udda saker än det som vanligtvis finns på de second hand butiker jag brukar besöka och det här kändes precis som något jag verkligen skulle ha ångrat om jag inte köpt den!
      Ha en fin vecka du också! Här börjar vi veckan med snöväder :-/
      Kram
      Birgitta

      Radera