tisdag 5 mars 2024

Broscher och handskar

 Har varit en hel del på second hand den sista månaden och då nästan enbart köpt kläder och tyger, men så tittade jag i montern med smycken på Läkarmissionens second hand i Västerås förra veckan och såg den här broschen.....så fin! 

Den påminner i sin stil om en annan brosch som jag köpte i höstas.....och båda tänker jag nu kan passa in i mitt 1880-tals tema. Kanske en som halssmycke och den andra i hatten? 
Ni hör ju att jag helt snöat in på ett annat århundrade än 2000-talet och ofta har det som fokus när jag letar på second hand :-)

När min mamma för många år sedan rensade ur sina garderober tänkte hon kasta handskar hon sparat sedan hon var i tonåren. En tid hon sa att hon då "prioriterade att vara fin framför att ha råd att äta. Leva på havregrynsgröt för att kunna köpa en ny klänning och handskar" :-)

Inte kunde jag låta henne kasta dem! Skulle ha sparat den turkosa sidenliknande klänningen med bara axlar, supersmal midja och massor av vidd i kjolen också om jag kunnat ha den, men så smal som min mamma var om midjan har jag aldrig varit så jag fick inte ihop den. 
Handskarna tog jag i alla fall hand om och de kommer att passa så bra till min 1880-tals klänning!

Har ett par handskar till från min mamma och kanske de också kommer till användning en dag, men de passar inte riktigt till den dräkt jag syr just nu. 
Jag har väldigt små händer och smala fingrar och hittar sällan handskar som sitter bra, men där är jag lik min mamma för båda de här paren handskar passade henne som ung och passar perfekt till mig idag.

Nu saknar jag egentligen bara ett par mormorskängor och ett paraply. Mormorskängor med "taxklack" skulle jag gärna vilja ha och ett solparaply fällde väl alla fina damer på 1800-talet upp så fort de gick ut i solsken?

Hittade faktiskt ett riktigt gammalt paraply på second hand som jag tänkte försöka mig på att fixa till, klä om i ljusare färg, och dekorera. Tänker som i så mycket annat just nu.....Hur svårt kan det vara?! :-) Ska göra ett inlägg om det paraplyet senare.

Kram till er alla. Ha en fin tisdagkväll!

Birgitta









4 kommentarer:

  1. Den som spar den har! Tänk att det kan komma till så god användning en vacker dag...
    Ha en solig dag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har funnits stunder under åren då jag funderat på varför jag fortsatt att spara de där handskarna, men de tar ju inte så stor plats så de har fått vara kvar bara för att de varit mammas. Så visst känns det roligt att de kommer till användning igen :-)
      Underbart har det varit idag med +8 grader och strålande sol hela dagen! Hoppas att du haft en fin dag! Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Så vackra smycken du fann. . .passar utmärkt till 1800 - tals klädseln! Och så roligt att du kan återanvända din mors handskar! Jag är också ute efter ett paraply/parasoll i spets . . . det skulle vara häftigt att hitta ett gammalt!
    Ha det så bra!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är broscherna fina! och jag hittade ett otroligt vackert halsband i liknande stil idag när jag var på second hand med en vän. Hittade också en sommarklänning färgglad som en smällkaramell så allt jag köper är inte a la 1880-tal :-)
      Har sett att det finns nya spetsparaplyer/parasoll att köpa, men varför ta den enkla vägen om man kan göra det krångligt för sig? :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera