lördag 16 mars 2024

Naprapatbesök

 Nu har jag vilat från både symaskin och träning sen i onsdags, och varit hos naprapaten Jonas på Ryggpraktiken i Hallstahammar vilket var ett bra möte med en trevlig person :-)

Han gick igenom min hälsohistorik, kollade rörligheten i lederna, gjorde tester för kristallsjuka, kände igenom ryggraden, gav mig en lätt massage och några övningar att göra hemma till nästa gång vi ses om en dryg vecka.

Tycker inte om att gå vare sig till läkare, tandläkare eller andra instanser som klämmer och känner på mig.....eller korrigerar och åtgärdar, därför har det alltid varit viktigt att jag känner förtroende för personen jag vänt mig till när det varit nödvändigt. 

Jag blev rekommenderad att ta kontakt med Jonas på Ryggpraktiken av yngsta sonen som hade hört mycket gott om honom.....och det var ett bra val :-)

Testerna visade inte att den yrsel jag känt beror på Kristallsjuka, och yrseln har också nästan försvunnit under de här dagarna då jag vilat från symaskinen, Jag har också bra rörlighet i lederna, men musklerna runt ryggraden nedanför skulderbladen är stenhårda så det är troligtvis därifrån mina problem kommer.

Under den här veckan har jag aktivt tänkt på att ha en bra hållning och att använda benen istället för ryggen varje gång jag ska plocka upp något från mark eller golv. Har ni någon gång tänkt på hur många gånger varje dag vi faktiskt gör det.....böjer på ryggen för att ta upp något under knähöjd?

Kan säga att jag hade träningsvärk i låren efter en dags knäböjande istället för ryggböjande för alla de där enkla lyften med allt från vattenkannan under diskbänken till knappnålar som ramlat på golvet!

Jonas kommer att göra ett träningsschema till mig och titta närmare på min rygg nästa gång och fram tills dess ska jag göra så gott jag kan för att stärka kroppen. Envishet är bra, men den ska användas till rätt saker :-)

Det verkligen ösregnar och blåser hårt runt knutarna hos oss just nu och prognosen säger att regnet ska övergå i snö framåt kvällen så jag är nöjd med att kura inne till braskaminsvärme och tända ljus!

Ha en fin lördagkväll!
Kram
Birgitta 












 


 

2 kommentarer:

  1. Så bra att du fick en naprapat som kemin stämde med. . . rekommendationer är ju verkligen en fördel! Hoppas han kan hjälpa dig nu!
    Här har våren kommit av sig för i natt kom det SNÖ vilket man inte längtar efter just nu! Dessutom blåser det och är 0 grader! Så en brasa och tända ljus är ju inte så dumt!
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får se vad naprapaten går vidare med och jag fortsätter att knäböja istället för att ryggböja och träna skonsamt för ryggen :-)
      Hos oss är det också vitt på backen, men solen har smält undan en del. Försöker tänka att det fortfarande bara är mars och inte riktigt dags för vårvärmen vi längtar efter, men om jag får välja kan snön gärna få hålla sig borta nu!
      Solig söndagskram!
      Birgitta

      Radera