torsdag 29 februari 2024

Prymadonna

 Kolla, kolla! 

Här är mitt nya hjälpmedel som behövdes för att komma vidare i syprojektet.....provdockan "Prymadonna". Hon är väldigt praktisk med massor av inställningsmöjligheter, men så vacker är hon inte utan kläder. Hon gör sig bättre så här på bild :-)

Sydde först en underkjol av gammal tätvävd lakansväv, sen en till underkjol av fyra långa tyllvåder och till sist en kjol i sammet med randig struktur.
När jag skulle börja med jackan kände jag att det här kommer inte att fungera! Jag kunde inte sätta på mig torsoletten, blusen och alla lager kjolar varje gång jackan skulle nålas för att se så att alla sömmar hamnar där de ska. 
Eftersom jag också sprungit fram och tillbaka mellan symaskinen och spegeln i klädkammaren klädd i andra kläder jag fått för mig att sy in, sy upp eller ändra på andra sätt med nålar stickandes i sidor och armar insåg jag att det bara var att börja googla provdockor.

Är så tacksam och glad över mitt nya hjälpmedel! 
Har egentligen bara haft en vision i mitt huvud om hur den här klänningen, eller dräkten, inspirerad av 1880-talet skulle bli, men nu när jag ställde in mina mått och satte på Prymadonnan alla lager kläder känns det verkligen som om det kommer att bli något bra av det här!

Tänker på sagan om Askungen när mössen skulle sy om hennes klänning.....Jackans midja behöver ändras, ärmarna tas in, en rand av kjolens sammetstyg till krage, sammetsmuddar på ärmarna, kanske en liten spets på det, en vacker brosch, spets i halsen.

Det här är sååååå roligt!!!

Var så rastlös i lördags så jag tog bilen och åkte till PMU:s second hand i Eskilstuna. 
Där hittade jag tyget jag draperat på sidan av sammetskjolen och det kommer att bli tusen gånger bättre än det förra tunna blå tyget som hela tiden skavt, inte känts riktigt rätt. 
Det ska draperas lite fram, men mest skapa den där uppbyggda bakdelen som turnyren hjälper till att lyfta.

Vad tror du? Kommer det att kännas som en vindpust av 1880?
Och vad tycker du om spets eller inte spets på sammetsslag och i halsen? 
Vet nog egentligen vad jag själv tycker, men det skulle vara så roligt att få lite input ifrån er!

Med ett leende på läpparna önskar jag dig en fin kväll så här den sista dagen på februari <3

Birgitta



4 kommentarer:

  1. Wow...så fin! Så klart ska du ha spets i halsen eller på kragen! På min provdocka (borde kanske döpa henne också) har jag satt en stor spetskrage från 1800-talet och det gör allt till hennes outfits och som hålls ihop med en (öppningsbar) gammal brosch!
    Ska bli jätte kul att följa dig och se det färdiga resultatet!
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du både för ditt "Wow" och för din åsikt om spetsar eller inte spetsar!
      Känner också att spetsarna "lyfter" så det blir lite ljusare och mer detaljer, men det kan plötsligt komma nya idéer i mitt huvud och så ändrar jag mig. Ingenting är klart förrän det är fastsytt och färdigt :-)
      Den här provdockan var redan döpt till "Prymadonna". Hon är full av inställningsmöjligheter och har den (inte så) vackra färgen blålila på sin kropp, men det ser man ju ingenting av i den här outfiten :-)
      Det var en av få modeller jag hittade som fanns med XS mått och att den var nedsatt i pris med nästan 50% avgjorde saken. Den får se ut hur den vill bara den fungerar till det jag behöver den till, och det verkar den göra.
      Vet att spetskragen du köpte är helt fantastisk. Ett så fint hantverk!
      Allt gott till dig! Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Men hjälp vilket jobb du gör! Och jag fattar att en provdocka faktiskt är ett måste. Ser så roligt ut och att du inte vill göra nånting annat än att sy förstår jag. Det är så lätt att bli biten. Visst ska du ha spetsar! Och vet du? Jag tror att det här bara är början på din 1800-talsgarderob. Väntar med spänning på en vidbrättad hatt!
    Hade en provdocka för länge sen, då när jag sydde mina kläder själv. Den sålde jag för den gick minsann inte att justera så som dagen gör. För du förstår att jag ser minsann inte lika ut i kroppen längre. Suck.
    Ha det så kul med ditt skapande.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha.....ja, du har nog rätt i att det här förmodligen inte är den sista skapelsen jag gör a la 1800-tal :-) Har fått hålla i mig själv hårt för att inte köpa nya tyger till att göra en lite lättare och somrigare variant. Ser så mycket möjligheter i allt som finns att fynda på second hand, men nu ska jag först göra klart det här. Har ju en liten bit kvar till färdigt resultat.
      Hoppas jag inte gör dig besviken med att säga att den här kreationen inte kommer att få någon vidbrättad hatt utan en lite mindre variant. Stommen är färdig, men dekorerandet av den får vänta lite. Den där sista piffen ser jag fram emot :-)
      Ha en mysig fredag! Kram
      Birgitta

      Radera