måndag 5 februari 2024

Många second hand turer!

 Under 4 dagar förra veckan besökte jag de flesta större second hand butikerna i Västerås. Först för att reka om det fanns något intressant och sen hoppas att det jag tittat ut också fanns kvar när jag funderat klart och var redo för shopping. Behövde tänka i ett helhetsperspektiv med många delar och hade verkligen tur med att hitta mycket av det jag letade efter!

Så vad letade jag efter då? Jo, kläder och tyger till den där 1800-tals inspirerade klänning jag tänkte försöka mig på att sy :-)

Eftersom det här är ett experiment känns det bra att inte lägga en förmögenhet på material så jag tänkte att jag försöker göra det så billigt som möjligt.....och billigt blev det för det var 50% rea på kläder i en av butikerna.....och det då på redan låga priser!
Jag utgick från det första jag hittade som var en kavaj i rätt storlek, material och modell. Den känns hyfsat lätt att ändra på det sätt jag tänkt mig.

Färgen är blå/svart med tunna guldtrådar så jag tänkte att sammetstyget i guldton kommer att passa bra till den undre kjolen som sen ska draperas med tygerna i svart och blått som ligger i bakgrunden. Vet inte om det blå tyget känns helt rätt, men ska se om det ändrar karaktär när det fodras och rynkas ihop. Blir det inte bra får jag ge mig ut på en till runda på second hand :-)

Hittade också en helt perfekt blus i rätt modell, färg och storlek. Hög hals, liten puffärm, breda ärmslut.....och titta så fint med klädda knappar!

Sen fyndade jag en hatt som är gjord i något slags vävt plastmaterial. Den ska göras om helt så det blir till att klippa och klistra för att försöka få till den modell jag tänkt mig. Tror det kommer bli bra.

Nackkudden i elastiskt material ser ut att vara helt oanvänd och innehåller små små plastkulor. Den är lätt att forma och ska göras om till en turnyr, alltså en kudde som lyfter kjolens draperade bakdel.
På 1800-talet gjordes lyftet med hjälp av en metallställning som knöts runt midjan. Känns som om min kudde kommer att bli mycket smidigare och skönare att bära!

Till sist hittade jag massor av vit tyll....säkert 10 m som ska bli underkjol. Hade tänkt använda underkjolen jag bar till min brudklänning, men den var sydd till min mammas makes syster på sent 1940 tal och har blivit så skör så den börjar gå sönder. Bara att knåpa ihop en ny.

Allt det här kostade mig ungefär 350kr så det blir ingen ekonomisk katastrof om det går helt åt pipan, vilket var förutsättningen när jag började planera det här projektet. Att skapa utifrån lust och glädje var ju mitt motto, men lite pirrigt känns det allt att sätta igång så håll tummarna för mig!

KRAM
Birgitta





4 kommentarer:

  1. Åh så spännande att följa hur det kommer att bli i slutändan! Lycka till! :-)
    Min brudklänning var från 1909. . .kanske den ska dammas av och blir
    ett blogginlägg framöver!
    Ha det så bra vid symaskinen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart du ska blogga om din brudklänning för den skulle jag gärna vilja se! Så spännande med en autentisk klänning från början av 1900 talet!
      Symaskinen ska få komma fram i morgon (tror jag) men tänkte börja med att sy några andra saker än just min tänkta klänning.....och träna på att göra knapphål för det har jag aldrig gjort på min nya maskin :-)
      Allt gott till dig! Kramar
      Birgitta

      Radera
  2. Härligt att bli besatt! Som när jag började bygga mitt dockskåp en gång i tiden... då blev jag precis besatt och kunde inte tänka på annat.
    Blir så roligt att se din resa.
    Lycka till på färden.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha....besatt var precis rätt ord :-D
      Det surrar av tankar hela tiden och jag önskar jag kunde koncentrera dem till bara just den här klänningen, men det bara poppar upp idéer om allt möjligt jag skulle vilja prova att sy så jag får hejda mig själv hela tiden!
      Vi har träd att klippa färdigt i trädgården, men om jag hinner och orkar ska jag ta fram symaskinen i morgon och sätta igång med några projekt som legat på vänt ganska länge. Behöver lite action och inte fler idéer som poppar som popcorn :-)
      Varma kramar till dig!
      Birgitta

      Radera