tisdag 27 februari 2024

Hej du lilla groda :-)

 

Om någon skulle säga "Berätta något som inte så många känner till om dig" skulle jag kunna säga att jag älskar ödlor. Vet att några blivit väldigt förvånade när jag någon gång har nämnt det, och det har också skapat en och annan rysning  :-)

Tycker de är så otroligt fascinerande! De är som pulsslag från en tid för länge, länge sedan, och när jag då och då varit inne i en djuraffär och sett små söta agamer, geckos eller kameleonter skulle jag lätt ha kunnat ta med mig en hem!

Tyvärr är det ju inte så enkelt som att bara köpa. De kräver sin omvårdnad de där exotiska varelserna med mat, miljö, luftfuktighet och en massa annat.

Jag älskar faktiskt också grodor.....kanske inte så mycket stora feta paddor, men de där små svarta eller bruna grodorna man ofta kan se nära vatten lockar mig alltid att kupa händerna och fånga in dem en liten stund :-)

Så när jag fick se den här lilla verklighetstrogna grodan på second hand kunde jag bara inte låta bli att stoppa den i min kundkorg! Inte sånt jag i normala fall köper, eller ens tittar på, men köpte den gjorde jag bara för att jag tyckte om den och nu bor den i lägenheten inne i stan där den kikar fram mellan krukväxterna :-) Kanske får den komma med hem till sommaren och bo i trädgården eller i växthuset. Det finns alltid plats för en liten groda!

Har planterat om alla krukväxterna inne i stan idag, delat dem och tagit toppskott. Nu ska jag hem och göra detsamma där.
Känns alltid lika bra när träden i trädgården blivit klippta och krukväxterna inne fått sin skötsel så allt får kraft att växa när ljuset och värmen kommer tillbaka.

Ha en riktigt bra dag!
KRAM
Birgitta


4 kommentarer:

  1. Så söt liten groda. Jag kan faktiskt hålla med dig om fascinationen. Har en liten ödla i gjutgods på balkongen.
    Kvack, kvack!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kopparödla i gjutgods skulle lätt kunna få bo hos mig också! För visst är din ödla typ en sån? Har för mig att den skymtat förbi på någon bild från din balkong.
      Kramar
      Birgitta

      Radera
  2. Fin liten goda som kikar fram där bakom. . .tur att den är i betong! :-) Är ingen älskare av kräldjur som du nog vet! ;-/ Men har faktiskt en i vitt med krona på huvudet. . . och som har hängt med i många år och kallas prinsen! :-)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju många som samlar på grodor och på nätet kunde jag läsa att grodan symboliserar nytt liv, utveckling och framtidshopp. Så minst en groda borde väl alla ha hemma :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera