måndag 1 januari 2024

Välkommen 2024!

 Nu är vi där....på den första dagen av det nya året. På det där första oskrivna bladet som ska fyllas med allt vad livet har att erbjuda :-)

Eva-Mari med bloggen Solstrimmor undrade utifrån mina ord för 2024 "Okänd mark" vad jag hade för ord inför 2023 och det ordet var "Förändring".

Hur kan jag då summera det ordet nu när vi lämnat 2023? 
Jo, främst i att det skett en förändring i min inställning till mig själv.

Jag har alltid varit väldigt duktig på att se till andras behov framför mina egna och så har jag inte förstått varför jag ibland mått dåligt i det.
Om och om igen har jag anpassat mig över en gräns där jag å ena sidan mått bra av att få andra att må bra, men å andra sidan inte respekterat mig själv, mina behov, mina känslor så jag blivit både frustrerad, arg och ledsen på mig själv för att jag inte satt gränser.

Det där har jag på något plan varit medveten om, men ändå inte riktigt kunnat greppa, inte riktigt vetat HUR jag ska hantera det. Så redan innan vi klev in i 2023 hade jag bestämt mig för att börja ta mig själv, och mina önskningar och behov, på större allvar. Därför får jag inte de här orden av en slump.....det är redan en process inom mig som är startad :-)

Jag började året med att läsa boken jag önskade mig i julklapp 2022.....om anknytningsmönster från barndomen. Det var en bok som tog tid att läsa, tog tid att på djupet förstå, men jag förstod att just de mönster jag har.....att vara en "people pleaser", handlar om min uppväxttid då jag lärde mig att prestera för att bli älskad eftersom jag inte blev älskad bara för den jag var. 

För att öka min egen självkänsla, mitt eget accepterande och respekterande, började jag ta reda på vad jag behöver för att må bra. Började acceptera och respektera att vi alla är unika personligheter och att jag, precis som alla andra, behöver hitta min väg....den väg som får mig att må bra.

Det var då.....i mars 2023 som jag fick erbjudandet av äldsta sonen att ta del av lägenheten i Västerås som så ofta stod tom.....ett erbjudande som bara kändes JA TACK :-)

Jag mår bra av förändring, söker förändring. En del trivs bra bara med det som är och söker inte förändring, har inte behov av förändring. Det är så de fungerar.....och det jag börjar lära mig är att det ena inte är mer rätt, eller fel, än det andra. Vi är bara olika i våra personligheter och behov.

Jag kommer fortsätta trampa på den väg jag slagit in på.....därför förstår jag till viss del också orden för 2024 "Okänd mark". Fastän jag just idag inte har en aning om vart livet kommer att föra mig vet jag att "Förändring" fortfarande är viktigt för mig.....och rent logiskt kommer det då troligtvis att föra in mig på "Okänd mark" :-)
Jag är redo. Välkommen 2024!

KRAM
Birgitta




4 kommentarer:

  1. Man vet aldrig vad 2024 har att bjuda på. . .hoppas det blir ett bra år för oss alla!
    Men livet går upp och ned och man vet aldrig vart det för oss!
    Önskar dig en God Fortsättning!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi vet aldrig vad framtiden kommer att bjuda på. Det är det som alltid känns spännande med ett nytt år tycker jag :-)
      Kram och god fortsättning!
      Birgitta

      Radera
  2. Intressanta tankegångar! Och nog är det tur att vi inte vet vad som kommer hända. Att hoppas på det bästa och tro på det goda kan åtminstone ge oss vardagsglädje. Tror just det ordet får bli mitt ledord för 2024. Fast när jag tänker efter så har det nog alltid varit ett av mina ledord!
    God fortsättning på nya året!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror på attraktionslagen......att det vi fokuserar på får vi mer av. Så om du fokuserar på det bästa och det goda så får du mer av det.....för det är ur den synvinkeln du kommer att möta det som händer, och det är det bästa och det goda du då ser. Jättebra ledord att ha i sitt liv :-)
      God fortsättning och kram till dig!
      Birgitta

      Radera