lördag 20 januari 2024

Sekelskifte

 I juni fyller jag 65 år. 

Det känns lite konstigt. Inte konstigt att bli 65 egentligen utan mer tanken på alla år jag levt och funderingarna över åren jag förhoppningsvis fortfarande har framför mig. Hur ska jag fylla dem på bästa sätt?

Efter ett inlägg på bloggen "Miranda Maräng", där hon visade så fina bilder på damer som åkte skridskor i Kungsträdgården i Stockholm skrudade i kläder influerade av 1800 talets mode, kände jag bara att "Jag vill också!"

Så långt tillbaka som jag kan minnas har jag älskat historia. Inte så att jag under skoltiden älskade att rabbla årtal då krig bröt ut och vilka kungar som avlöste varandra, utan mer historia som berättar om människor som levt och om hur de levde.
Jag älskar slott och borgar i alla dess former, både som ruiner och som välbevarade exemplar som finns kvar än idag och jag tröttnar aldrig på att vandra på platser med gamla hus och en historia att berätta som till exempel Vadstena som bilderna är från....

När jag var 22 började jag på gammeldanskurs och hamnade efter det i en dansgrupp i Västerås som dansade allt från gammeldans till squaredance till högreståndsdans......alltså danser från sekelskiftet 1700-1800 talet. Min dröm var att få dansa vals bärande en vid böljande krinolinklänning.
Det blev aldrig så för jag separerade från min danspartner och slutade dansa.

Men....den där önskan om att en gång få bära en klänning från ett svunnet sekel lever kvar och nu har jag bestämt mig....jag ska banne mig sy en dräkt i 1800 talets anda. Kanske jag aldrig kommer att bära den offentligt, men det spelar ingen roll. Jag ska bara följa min dröm!

Först måste jag sänka mina höga krav på mig själv när det gäller att sy för jag har verkligen noll tålamod att sy....eller rättare sagt har jag noll tålamod för att lära mig sy från grunden med mönster och allt.

Därför var jag och rekade lite på Myrornas second hand i onsdags och konstaterade att det finns en uppsjö av billiga kläder jag kan köpa och ganska enkelt sy om. Tänker att jag bara ska leka fram något med en långkjol, en blus, en väst eller kort kavaj, knappar och spetsar. 

En vid underkjol i tyll har jag redan från min brudklänning och virkade handskar från min mammas ungdom. Sen behöver jag en hatt, en fin liten väska, tidsenliga skor, och som de som vet vad de håller på med säger.....en korsett. Vill verkligen inte klämma in kroppen i en timglaskorsett där jag knappt kan andas, men har sett att det finns modernare varianter som verkar helt ok.

Jag gör ett inlägg för att peppa mig själv till att verkligen genomföra det här och inte bara tänka att jag skulle vilja göra det och att glädjen i det kreativa skapandet får vara målet.
Jag hoppas kunna åstadkomma något användbart som inte bara hamnar i sopen, är ändå inte helt tappad bakom en vagn när det gäller att sy, men som sagt, det kreativa skapandet får bli prio nummer ett :-)

Och just ja, jag behöver ett parasoll också! Kan du se mig lugnt spatsera där på strandpromenaden i min dräkt a' la 1800 tal? 

KRAM och ha en jättefin helg!
Birgitta






 
 

4 kommentarer:

  1. Wow! Vilken önskan du förverkligar! Ska bli såå spännande att följa ditt syprojekt. För vi får väl vara med på resan?
    Lycka till med allt!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ska det bli spännande, och roligt hoppas jag.....och så klart kommer ni att få vara med i processen! Har suttit hela förmiddagen idag och kollat 1800 talets mode på pinterest och har nu ritat upp hur jag tänker mig det färdiga resultatet på klänning/dräkt, hatt, väska, kängor/skor. Nu är det "bara" att dammsuga second hand marknaden och leta efter rätt grundmaterial att jobba med :-)
      Hjärtliga kramar till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Du är så Välkommen i klubben. . .både som pensionär och 1800-tals fantast! :-) Ska bli kul att följa ditt 1800 - tals spår! För min del tror jag att jag levde på det århundradet och att det är därför som jag är så fascinerad av det!
    Ha en fin söndag!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tipsade!
      Jag var en gång för över 20 år sedan hos en medial man i Dalarna som sa att jag levt många liv.....bland annat som adelsdam i 1800-talets England. När jag berättade det för vännen som var med skrattade hon och sa att det kunde hon ha talat om för mig för enligt henne har jag fortfarande gester jag gör som om jag vore en "dam av börd" :-)
      Nu har jag fastnat för modet 1880-1890-tal och ritat upp den klänning/dräkt jag tänkte försöka skapa så ut på second hand marknaden och se om det finns något som kan passa för det jag tänker mig.
      Problemet jag stött på redan idag är att de korsetter jag hittat på nätet inte passar mina mått. Jag är både kort och smal och allt är för stort. Enligt det jag läst bör man alltid börja med korsetten för att kläderna ska sitta bra, men jag tänker inte ge mig på att sy en korsett! Får se hur jag ska lösa det.
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera