torsdag 4 januari 2024

Nattuggla

 Är du en morgonmänniska eller en nattuggla?

Jag är väldigt sällan morgonpigg.....elller det beror givetvis på vilken tid man tycker att morgon är, men då maken stiger upp vid 06.30 är jag mer som en dö sill än pigg som en mört. Å andra sidan är maken trött vid 20.00 och då är jag pigg :-)

När jag slutade yrkesarbeta och kunde börja gå efter min egen inre biologiska klocka visade den tydligt att jag lätt kan vara uppe till långt efter midnatt och sover som bäst då maken stiger upp.

Jag påverkas också mycket av årstid och väder i min dygnsrytm. Skiner solen in genom fönstret vaknar jag tidigare, och piggare, än om det är mörkt och dystert. I det första fallet kan jag känna pirrande lust inför att slänga benen över sängkanten, och i det senare vill jag bara borra in mig i den varma sängen och inte kliva upp alls.

I mitt eget inre arbete märker jag också att jag påverkas av samhällsnormer, eller det jag tror är en samhällsnorm.....att morgonmänniskor ses som mer effektiva, men så är det väl inte.....eller?
Om man under en dag skulle summera vad den morgonpigga personen hinner/orkar, mot vad nattugglan hinner och orkar så inbillar jag mig att skillnaden inte är så stor.....det är bara en skillnad i NÄR man uträttar saker och ting.

Såna här egentligen ganska oväsentliga saker kan jag ibland sitta och fundera på när det är tyst och lugnt omkring mig. Hur jag bedömer mig själv, hur jag upplever att människor i min omgivning bedömer mig.....och andra. Hur samhällsnormen bedömer vad som är bättre eller lite sämre i hur vi "ska" vara för att passa in i det stora samhällsmaskineriet.

Det är en lagom ansträngande uppgift att ta till sig när mörkret brer ut sig utanför fönstret och nattugglans tid infinner sig.....eller också är det då jag inte bryr mig ett dugg om att klockan närmar sig 03.00 och jag inte kan/vill lägga ifrån mig den riktigt braiga bok jag håller i mina händer. Det är ju jag som väljer hur jag vill ha det. Tänk vilken frihet det ligger i det!

Idag skiner solen. Det är kallt, men en underbar dag.
Önskar just dig allt gott!
Kram
Birgitta




6 kommentarer:

  1. Jag kan nog känna igen mig i både och:) Nu har jag äntligen hittat en rutin som passar mig som handen i handsken; lägger mig vid 22 och har väckning på 07.30. Men precis som Du kan jag hoppa ur sängen tidigare om jag vaknar till solsken eller ligga kvar om det ser mörkt och kymigt ut. Men aldrig längre än till 9.
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sägs att det bästa för en god sömn är att ha fasta rutiner för när man går och lägger sig och när man stiger upp så du verkar göra helt rätt Skorpan :-) Det händer att jag går och lägger mig hyfsat tidigt, men somnar gör jag i alla fall sällan förrän efter midnatt och att bara ligga och snurra runt i sängen utan att komma till ro är ingen höjdare så då är jag hellre uppe lite längre.
      Kram och ha det så bra!
      Birgitta

      Radera
  2. Jag är varken morgonlärka eller nattuggla! Ibland tidigt i säng och ibland sent. . . ibland tidiga mornar och ibland sena! Ja jag vet inte vad jag ska kalla mig då. . . !!! :-) Kanske ”Seglare”;
    som är alert från stunden man vaknar till man går och lägger sig!
    Eller kanske "Morkulla"; som är konstant sömnig! :-)
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kunde jag känna det medan jag fortfarande jobbade.....att det kunde växla. Fast jag var ändå väldigt sällan pigg då klockan ringde i svinottan, speciellt inte under vintern!
      Låter skönt att vara en "seglare" som är på alerten från det man vaknar tills man går och lägger sig. Då har man ju använt sin dag optimalt :-)
      Ha det så bra du också och kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  3. Här ser du en morgonmänniska. Allt jag ska göra fixar jag helst på förmiddagen. När klockan närmar sig 22 så går det bara inte att hålla ögonen öppna. Jag blir olycklig om jag måste vara uppe längre! Somnar så fort jag lägger ifrån mig boken och sover som en stock mina 7,5 timmar. Vaknar vanligtvis 05.50 av någon outgrundlig anledning. Då g å r det bara inte att ligga kvar i sängen! För övrigt kan jag sova stående i ett hörn. Om det skulle behövas. Så ser min sömnrutin ut och därför är jag ytterst känslig när sommartid blir vintertid.
    Men nog tror jag att vi får lika mycket gjort! Vi är bara olika programmerade. Så skönt, tänk om alla skulle vara lika!
    Ha en fin trettonhelg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så finurlig den inre biologiska klockan ändå är! Undrar just om det kanske speglar vilka personligheter vi är? Upplever dig som en positiv balanserad personlighet.....och då kanske din sovklocka fungerar likadant? Jag är en rörig personlighet och min biologiska klocka är minst lika rörig :-)
      Kram och ha en skön trettondagsaftonskväll!
      Birgitta

      Radera