söndag 29 augusti 2021

Jag ska bara.....

Ibland händer saker fort hos oss, ibland går det väääääldigt långsamt :-)
Redan 2017, då vi renoverade vardagsrummet, blev det "tårta på tårta" med mönstrade tapeter och mönstrade gardiner.....men det fick vara så.....ända tills jag förra veckan bara kände att Nääääeee, nu behöver vi nya gardiner! 

Jag åkte till Västerås, strosade runt i inredningsaffärer och hittade gardiner med den perfekta färgen, strukturen och priset.
 Åh, de blir bra!.....bara det att de för tillfället inte fanns i lager :-(

Hem och vänta och kolla lagerstatus på nätet och så i torsdags fanns de i lager igen. Tillbaka till Västerås, köpte glatt 3 förpackningar med två längder i varje och så hem, röja köksbordet, plocka fram symaskinen, mäta och fundera. Vi har bara två fönster i vardagsrummet, men jag hade en idé med de extra två längderna jag köpte.

Tyckte om konceptet med de gamla gardinerna, att ha längder och en rullgardinskappa så jag utgick från de gamla gardinerna och sydde kappor och upphängningsomtag av extra längderna.....och när jag ändå höll på sydde jag nya lampskärmar av samma tyg också :-)

Röjde de två månborden, ner med de gamla gardinerna......och då såg jag hur smutsiga fönster rutorna var. Blääää, jag gillar inte att putsa fönster, men va sjutton, nu var det ju som gjort för att enkelt kunna putsa så bara att hämta duschflaska, skrapa, trasor och sätta fart.

Sen upp med de nya gardinerna, putsa växterna, torka bord och dammsuga



Det där "ska bara....." tog sin lilla tid, men nu är det klart! 
Krukorna behöver målas. Den obestämbara vinröda färgen ska bytas mot en mer neutral färg och det är superenkelt att måla krukor istället för att köpa nya. Det funkar med de flesta färger som kalkfärg, väggfärg eller hobbyfärg i sprayburk.....men jag vet i sjutton hur jag ska lyckas måla krukorna till de stora klätterkallorna. Alla växterna är planterade i krukorna och inte så lätta att bara ta ur. 
Får suga på den karamellen lite, och också fundera på vilken färgnyans som skulle passa

Annars börjar jag känns mig nöjd med vårt vardagsrum. Det börjar få det där lugnet jag eftersträvat....."bara" bordet kvar, och måla krukorna, men det känns bra så här långt :-)

KRAM och ha en fortsatt fin söndag!
Birgitta






 

6 kommentarer:

  1. Känner så väl igen mig! Snabbt ska det gå mellan idé och handling. Snyggt som bara den blev det. Och putsade fönster fick du på "köpet". Bara det!

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns roligt med både nya gardiner och rena fönster......bara det att man nu tänker på hur skitiga fönster det är i resten av huset så jag antar att jag måste ta ett ordentligt tag i kragen och fortsätta putsa :-)
      Ha en fin måndag! Kramar
      Birgitta

      Radera
  2. Så snyggt det blev med de nya gardinerna och matchande lampskärmen. . . ja ibland tar det sin lilla tid o ibland går det fort som attans!!! :-)
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det där funderandet och velandet som tar tid. När poletten väl trillar ner går det oftast fort från att börja till färdigt resultat :-) Ha det så bra! Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Blev snyggt och sobert! Inte som hos mig:) Såg förresten ett tips när det gäller ytterkrukor, det var virkade "utanpåkrukor", blev faktiskt både snyggt och personligt. Lycka till med fönstren!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Virkade utanpåkrukor har jag aldrig sett, men kan tänka mig att det är fint! Såg framför mig ett stretchigt tyg, ungefär som muddar, att dra över mina krukor. Det hade varit smidigt :-) Inga fler fönster har blivit putsade, men jag hinner nog.....kanske....Ha det så gott!
      Kram Birgitta

      Radera