torsdag 19 augusti 2021

Saftkokare


 "Mamma är lik sin mamma...." visst har ni väl hört den gamla låten?! :-)

Min mamma kokade saft i saftkokare, och precis som hon har också jag gjort det. Jag har använt en saftkokare i aluminium som jag fick av henne för många år sedan och det funkade bra när vi hade spis med såna där vanliga runda gjutjärnsplattor.....och även på glaskeramikhällen vi skaffade lite senare, men på den induktionshäll vi har idag funkar det inte!

Varje gång jag ska koka saft har jag de senaste 8 åren släpat fram en extern kokplatta med två gjutjärnsplattor, men så slutade den stora plattan fungera. Det gick att använda den mindre plattan men eftersom vattnet verkligen ska koka, inte bara sjuda, för att skapa ångtryck var det inte optimalt.....så jag önskade mig en saftkokare i rostfritt, som funkar på induktionshäll, när jag fyllde år. Jag fick en lyxigt blank och fin en utav sönerna så nu är det en fröjd att koka saft :-)

Den här inte bara kokar god saft utan kan också stoppas direkt i diskmaskinen när saften är klar. Förut var jag tvungen att handdiska och ha en massa delar stående på tork efter saftkokandet. Åh, vad det är skönt att slippa både det och den externa kokplattan!

Jag kokar saft på våra rabarber, så läskande att sätta i en skvätt i bubbelvattnet vi gör i soda streamern varma sommardagar. När vi hade plommonträd kokade jag saft på plommon. Våra söner gillade kräm gjord på plommonsaft med iskall mjölk, då slapp de de slamsiga fruktköttsbitarna :-).....och så gör jag svartvinbärssaft som är så god att värma kalla vinterdagar. 

Vi har en favoritdrink gjord på gin, hemlagad rabarbersaft, kolsyrat vatten, mynta och is. Lätt att dricka för mycket av den om man inte passar sig.....så min nya saftkokare kommer att få jobba minst lika mycket som den gamla som nu är förpassad till loppis :-)

KRAM
Birgitta




2 kommentarer:

  1. Ja, vem har inte en Saftmaja stående på vinden? Det var lääänge sen jag använde den. Numer har jag köpesaft till minsta barnbarnet. De andra har redan börjat dricka kaffe...
    Men din nya är rejäl och det verkar som om du kommer att använda den och då blir den värd varenda krona för godare saft än hemlagad finns inte.

    God helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge vi har en trädgård med bär och frukt att skörda av och saften går åt kommer jag absolut att använda saftkokaren.....och äldsta sonen dricker inte kaffe (inte jag heller :-)) och yngsta sonen får ont i magen av kaffe så saft är gott till fikat istället för jättesötad läsk.
      Ha en fin fredag Eva-Mari! Kram
      Birgitta

      Radera