måndag 16 augusti 2021

Fotpall DIY

 Vi köpte ny soffa i december och efter bara några månader sprack tyget i en lång reva precis i sömmen på en sittdyna. Det kändes ju inte ok så vi reklamerade felet och fick ett nytt överdrag. Det gamla tyget fick vi behålla så jag vek ihop det och sparade....kanske det skulle kunna användas till något annat tänkte jag som är en obotlig återbruks människa :-)

Vi tänkte köpa en extra fotpall att ha vid soffan för att slänga upp fötterna på och också ha som extra sittplats och jag tänkte mig en likadan som den vi har till fåtöljen, men det blev aldrig av att vi köpte någon fotpall.

Så kom jag på den briljanta idén att använda det trasiga tyget och göra en egendesignad fotpall som passar perfekt till soffan. Har ju en väldigt händig make som säger "Rita upp hur du tänker dig att den ska se ut så ska vi se vad vi kan göra" :-)
Jag ritade, köpte hjul, rotade fram en gammal skrivbordsskiva vi sparat som "braåha" och några överblivna hyllplan som maken sågade till som en ram med lock. Hjul är bra att ha för att lätt kunna flytta pallen



Ett stoppat överdrag till en kasserad bäddmadrass passade perfekt att klippa till, sy ihop och sätta fast med häftklammer runt ramen för att få den lite mjukare

Köpte fuskmocka tyg i mörkbrunt som klipptes till, syddes ihop och sattes fast på samma sätt ovanpå madrasstyget. So far so good :-)

Sen började det lite krångliga jobbet med att såga till en passande bit av en tjock skumgummimadrass vi fick från sonens sommarstuga, sy ett överdrag av samma blåblommiga madrassöverdrag för att fylla ut de centimetrar som fattades för att det trasiga soffkuddsöverdraget (som jag till viss del sydde om) skulle sitta tight och snyggt. Phuuuu....det var en del mätande, syende och tankemöda där.....men jag fick ihop det hyfsat bra!

......och så, simsalabim, har vi en helt perfekt stor fotpall till soffan....nästan som en schäslong del!

Det var därför jag så gärna ville ha en extra lampa för nu är det supermysig att ta fram en bok, sätta sig i soffhörnet, tända lampan, slänga upp benen på pallen, linda in sig i pläden och ha en kopp te inom räckhåll på soffbordet

Fast soffbordet är verkligen för stort nu så vi klurar på hur vi ska kunna återbruka även det. Säkert går det att göra underredet mindre, måla det och skapa en ny bordsskiva. 
Tro det eller ej, men jag har en idé.....:-)

Ha en skön eftermiddag!
Kram
Birgitta






6 kommentarer:

  1. Vilken osis med tyget i nya soffan. . . men så himla snyggt det blev med tyget på pallen. . . man ska nog spara det mesta (om man har utrymme förstås) för förr eller senare kommer det till användning!!! :-)
    Spännande att se vilka idéer du har med soffbordet!
    Ha en fin vecka! (här regn)!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var tråkigt att det gick sönder.....och vi fick vänta flera månader på ett nytt överdrag, men så här i efterhand var det ju inte så dumt eftersom vi kunde fixa en super duper bra fotpall tack vare det där trasiga tyget. Vi sparar alldeles för mycket "braåha" saker, men ibland, som nu, kommer det till användning och då känns det ju bra att det fanns passande saker sparade :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Simsalabim! Tänk att ni fick en helt ny sittpuff bara sådär... och helt gratis! Matchar soffan perfekt. Toppen! Undrar just hur soffbordet blir?

    Må gott i nya läshörnan.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk vad man kan trolla ;-) Jag ser soffbordet som skulle passa framför mig, men skulle behöva hitta några väl använda, patinerade, tjocka, breda golvplankor först.....och det hittar man tyvärr inte på Byggmax....
      Verkligen soffhörnshäng väder idag!
      Kram och ha det så bra
      Birgitta

      Radera
  3. Så inspirerande! Jag är inte kompis med symaskinen med skulle nog tänkt i samma banor som Du men gjort det liiite enklare för mig (köpt en fotpall på loppis att klä om..) Blev ju hur snyggt som helst hos Dig! Gamla brädor är läckra att skapa utifrån, jag gav bort en tjock planka från ett fd loggolv och fick se det läckraste bord du kan tänka dig i efterhand, allt gjort på stommen av en gammal trampsymaskin!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kikade efter fotpallar på loppis, men ingen jag hittade var i de mått vi behövde så då blev det till att tillverka själv :-) Vi ska kolla om vi kan hitta några bra plankor på vår Dalagård. Det fanns så fina rustika golvplankor i det gamla snickeriet, men de sista bitarna av dem använde vi till att göra hylla och tvbänksskiva i vardagsrummet så nu finns det tyvärr inget mer av det.
      Kan tänka mig att tjocka loggolvsplankor kan bli superfina som skiva till ett gammalt symaskinsbord. Så snällt av dig att ge bort en sån skatt!
      Kram
      Birgitta

      Radera