fredag 3 september 2021

Murgröna

 Har gått en långpromenad i härlig septembersol och tänkte önska er alla en skön fredag medan jag väntar på att den mjuka kakan som gräddas i ugnen ska bli klar. Jag bakar! DET händer inte speciellt ofta, men våra söner kommer till oss i morgon och då vill jag ha något gott att bjuda på förutom att de ska få vara försökskaniner till ett nytt recept jag hittade på Instagram :-)

Murgrönan vid den gamla tvättstugan for lite illa under förra årets renovering av det här uthuset då den blev ganska nertrampad, men det verkar inte ha påverkat den negativt för nu växer den långt uppåt väggarna.

Brukar ta ner skotten som klättrar så de inte ska greppa tag i panelen med sina starka sugrötter, men än så länge får den klättra
Det här är en planta jag hade i kruka en sommar för många år sedan och sen stoppade ner i jorden för att se om den skulle klara sig ute under vintern. Det gjorde den :-)
Funderar på att nypa de där klättrande toppskotten och sätta sticklingar till nästa år. Det finns fler ställen i vår trädgård som jag tror skulle vara idealiska för murgröna, men inget planterande mer i år.....nu ser jag fram emot höstvila!

STOR fredags KRAM!
Birgitta





2 kommentarer:

  1. Fint med klättrande murgröna. Tänk att den kommer från en "inomhuskruka". Här hos oss övervintrar inte murgrönan ute. Vi får köra med vildvin vi. Inte fy skam det heller.

    Glad lördag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte säker på att den här murgrönan skulle klara sig heller, men jag hade den ute under sommaren och det är en sort som kan övervintra så jag gjorde ett försök.....som lyckades :-) Har för mig att jag skrivit att jag hittade en liten vildvinsplanta under Flammentanzrosorna vi har. Den har jag grävt upp och stoppat ner i en zinkhink utan botten som jag grävt ner under päronträdet. Den klättrar så villigt nu och jag hoppas den klarar vintern och fortsätter klättra....precis som murgrönan!
      Ha en skön söndag! Kramar
      Birgitta

      Radera