fredag 4 december 2020

Gamla skridskor

 Jag är ingen vanemänniska på så sätt att jag "måste" göra vissa saker till jul, men en sak har jag faktiskt gjort likadant i cirkus 10 år....till vaaaarje jul.....och det är att hänga upp de gamla skridskorna som förra ägarinnan av vårt hus gav mig :-)

Jag har faktiskt 2 par såna här skridskor, både de som varit hennes egna och hennes mammas.
De hängde på en spik i uthuset när hon fortfarande bodde i huset (och vi bodde tvärs över vägen). Hon bad om hjälp med att få ut en spark som var fasthakad i takstolarna och jag kunde inte låta bli att säga att de gamla rostiga skridskorna var såååååå charmiga.

Hon tittade väldigt skeptiskt på mig, granskade skridskorna och sa "Du kan få dem! Jag fattar inte varför man sparar på så mycket skräp".

Skräp för henne.....en skatt för mig :-)

Ibland har de fått hänga med bara granris och natursnöre på väggen och ibland, som i år, får de hänga på den stora vita kransen på verandan. Både minnen och nostalgi.....och något jag, som sagt var, tar fram till vaaaarje jul.

Nu ska vi fira fredag......och fira att maken blivit ett år äldre. Hipp Hipp Hurra till honom <3

Ha en mysig fredag du också!
Kram
Birgitta


8 kommentarer:

  1. Trevligt och lite nostalgiskt! Lärde mig åka skridskor på såna... men uppdaterade så man kunde skruva fast dem på pjäxorna. Att få av dem var ett elände när man med frusna fingrar skulle skruva av dem. Om de inte redan lossnat innan! Det hela säger en del om mitt intresse för nån isprinsessa blev jag aldrig, inte ens när jag fick vita konståkningsskridskor i tolvårs-present.

    Önskar dig en fin andra advent.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såna skridskor med skruv säger maken att han också hade.....och hans lossnade så han drattade på ändan :-) Mina första skridskor var vita med luddig kant.....så fina.....men drattade på ändan gjorde också jag :-O
      Ha det så bra! KRAM
      Birgitta

      Radera
  2. Så charmigt med lite rostiga saker! Såg liknande uppe vid Hansjö Lanthandel förra året (som nu tyvärr har tvingats stänga) men köpte inga då! Mina egna vita konståkningsgrillor är ju inte lika snyggt att hänga upp!!! :-)
    Ha en fin helg & 2a Advent!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, har de varit tvungna att stänga Hansjö lanthandel?!!! Hoppas de öppnar till våren igen för dit skulle jag vilja åka tillbaka! Kan tänka mig att det fanns såna skridskor där.....men vita konståkningsskridskor tycker jag också kan vara fina att ta fram som prydnad till vintern.....om man inte använder dem till att åka på :-)
      Ha en fin helg! KRAM
      Birgitta

      Radera
  3. Så fint att du fick skridskorna. Kommer också ihåg när man skulle skruva fast dem på pjäxorna och läderremmarna som lossnade och så tappade man skridskorna. Nu glider jag fram på långfärdsskridskor som sitter kvar, förra året var det inga isar men kanske denna vintern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer ihåg att min lillebror hade några skenor som man spände fast på stövlarna när han var liten och de halkade bara av så han blev arg :-)
      Härligt att åka långfärdsskridskor på blanka isar.....det har jag aldrig provat. Än så länge verkar det ju inte så hoppfullt med is som lägger sig, men än är det mycket vinteer kvar så vi får hålla tummarna.
      Ha en fin andra advent! KRAM
      Birgitta

      Radera
  4. Jättefina skridskor! Och roligt att de har en historia!
    Passar dessutom jättebra ihop med kransen!
    Jag har ett par liknande, men hittade jag på en loppis! ��
    De hänger faktiskt framme året runt i vår hall men egentligen borde de väl få en annan plats under sommaren.
    Men rost är iofs alltid fint!

    Ha en fin 2:a adventskväll!

    varma kramar från Maria


    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att fina rostiga skridskor kan få hänga framme året om......man gör ju preciiiiis som man vill med det :-)
      Allt gott till dig Maria! KRAM
      Birgitta

      Radera