lördag 26 december 2020

Tystnad

 Sitter här i soffan alldeles själv och slås av hur tyst det är. Tyst inne......tyst ute.....

Annandag jul och jag är lika förvånad som alltid över hur fort julhelgerna passerar.
Det är så lång tid av pyntande och förberedande och så är det som om allt är över på bara en eftermiddag.
Fast ändå.....vi hade en julafton vi nog sent kommer att glömma. Den sticker ut från alla andra julaftonsminnen vi har :-)

Maken och jag bar ut våra utemöbler som står för vinterförvaring i boden. Marken var täckt av glittrande frost och solen sken, sååååå vackert!
Vi tände en värmande brasa i grillen, tände marschaller, dukade bordet med vaxat papper, ljuslyktor, granris och röda nyponkvistar. Satte dynor i stolarna och mjuka filtar på stolsryggarna (jag får beskriva det så här för jag föreviga inte det hela med en enda bild).

Sönerna med flickvän och hund kom med coronakramar på avstånd och fick en varsin mugg varm glögg. Vi gick sen in några i taget i köket och hämtade mat från buffé bordet, lindade filtar runt benen och satt ute i den kalla vinterdagen och åt.
Det gick faktiskt riktigt bra!
Vi gick en långpromenad medan solen fortfarande var framme och åt till sist en liten efterrätt innan vi skildes åt igen.

Jag kallade den här dagen för "Julafton skitåret 2020", och även om julaftonen blev fin och minnesvärd på många sätt önskar jag ändå att vi nästa år både kan kramas med närhet och äta maten inomhus!!!

Det är tyst, maken är i skogen med lilla taxen och jag kan sitta här och fundera, filosofera och summera.
Bilderna är tagna igår kväll, men jag har samma utsikt från mitt soffhörn som då, igår, när jag tog bilderna, även om det är lite ljusare både ute och inne mot vad det var då :-)

Tror aldrig att jag längtat så mycket efter ett nytt år som jag gör just nu och jag hoppas med hela mitt inre att nästa år ska bli något helt annat än det år som snart har passerat!

Varm kram till er alla <3
Birgitta


8 kommentarer:

  1. Ja det har verkligen varit ett annorlunda år detta "skitår". . .ser med tillförsikt fram emot 2021 med vaccinet som nu har anlänt! Men ända mysigt att kunna träffa nära o kära utomhus! Här var julen mysig och trevlig med son & och sonhustru (höggravid) och solen sken ute istället för snöflingor som kom dagen efter istället!
    Önskar dig en fortsatt fin helg & Gott Nytt År!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt det måste vara att se fram emot att få barnbarn.....och så mysigt att ni ändå kunde träffas så där utomhus! Snaaaart är 2021 här!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Har också haft en minnesvärd julafton. Vi träffades i parken här utanför och drack glögg och bytte julklappar. Ingen snö men frost och minusgrader bidrog i viss mån. Nu har det kommit lite snö men eftersom det är plusgrader och regn i luften igen (grr), så slaskar den nog bort.

    Håller med dig om att längta efter ett nytt år! Visst måste det bli bättre? Brukar skriva ett brev till mig själv på nyårsafton som jag inte får läsa förrän nästa, året därpå. Så roligt att se om någon önskan har inträffat. Ska läsa mina förväntningar jag blåögt skrev nyårsafton 2019. Då anade ingen vilket eländesår som väntade.

    Önskar dig sköna, lugna, tysta, vilsamma mellandagar också.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande att skriva ett brev till sig själv......till framtiden. Det är ju något helt annat än att avge ett nyårslöfte (vilket jag aldrig gör). Ja, visst måste det väl bli ett bättre år 2021?! Det måste det bli!
      I natt snöade det här hos oss, och i morse övergick det i regn och grådis, men finns inte så mycket annat att göra än ta det med jämnmod :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  3. Så julfint du har det. ja, tänk vad man pyntar och glädje åt julen och sedan är den över. Lika härligt att plocka bort som att ta fram - eller hur? Hoppas att "nya" året bara har med sig glädje. Vi har ju lärt oss mycket av "skitåret" (dit ord på året som snart är slut), tvätta händerna, vara ute i naturen, minska på att handla saker vi inte behöver, semestra i Sverige m.m. Gott Nytt År önskar jag dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är minst lika roligt att plocka undan julsakerna, rensa, städa och skapa utrymme för våååååren :-) Har inte börjat göra det än, men snart så.
      Gott nytt år önskar jag dig också!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  4. Det "skitåret" har lärt många är att inse hur det är att faktiskt vara ensam. Social distansering är många gånger det "normala" för många i vårt samhälle.
    Jag tillhör en riskgrupp och fick i år fira julafton helt ensam - det gick det med.
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Skorpan <3 Allt det bästa önskar jag dig!
      Kramar
      Birgitta

      Radera