onsdag 16 december 2020

Tomten från Värmland

 

Ni som följt mig genom åren vet att jag har en tomte som får komma fram ur sin kartong till                          varje jul. Han är den ende tomten i vårt hus :-)

Han är värmlänning den här tomten, och han pratar värmländska.....eller så klart pratar han inte, men jag hör honom inom mig, min tolkning av vad han skulle kunna säga :-)
Oj, vad han har skällt på mig genom åren för att jag farit fram som en skållad råtta tills jag haft ett perfekt städat och pyntat julhem, men varit ett vrak själv.

I år har han varit alldeles tyst och om han hade kunnat skulle han säkert ha lagt händerna i knät och suttit där på kanten och bara tittat med ett småleende.

Det är säkert 30 år sedan jag köpte den här tomten hos en keramiker utanför Arvika och utav alla de hundratals tomtar hon hade valde jag just den här. Säkert hade hans uttryckssätt något att säga mig då, något som jag behövde ta till mig för visst ser han ut att säga oj, oj, oj?.....och det kan han ju säga av olika orsaker :-)

Kanske att han i år säger "Oj, oj, oj vilket år det varit, men det kommer att bli bättre. Även om det här blir en lite annorlunda jul mot förut så kommer ni snart att kunna kramas och umgås nära igen. Håll bara ut lite till!!"

Han har suttit på många olika ställen genom åren, men alltid där vi har sett honom varje dag.
Förra året satt han i vardagsrummet om jag inte minns helt fel. I år sitter han på den gamla vågen i köket. Den där stoooora vågen som jag släpade in och som tar en hel del plats. 
Visste inte då om den skulle få stå kvar, men jag har vant mig och tycker nu att den har sin självklara plats på köksbänken.....och tomten sitter bra där på kanten :-)

Det är knappt så jag tror det, men solen tittar fram genom molnen!
Bäst att gå en långpromenad och njuta av det lilla extra ljuset så länge det varar.

Må så gott allihop <3
KRAM
Birgitta




9 kommentarer:

  1. De är viktiga, de små älsklingstomtarna. Din är verkligen uttrycksfull!

    Ha det gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har ju din lilla tomte och jag har min :-)
      Ha en skön lördagskväll!
      Kram
      Birgitta

      Radera
    2. Hahaha....det är ju inte lördag utan FREDAG......än så länge :-O......så jag önskar dig en skön fredagskväll först och främst!

      Radera
  2. Han tar sin plats din härliga Värmlandstomte! Sååå uttrycksfull. . .då behövs bara en! :-)
    Hoppas verkligen han har rätt i sina tankar!
    Ha en fin helg & 4e Advent! Tänk vad fort det gått!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har bara blivit en. Han är tillräcklig och pratar så det räcker :-) Vi får verkligen hålla tummarna för att framtiden bär något bättre med sig än covid-19. Det räcker nu!
      Ja, tiden springer iväg! Ha en jätteskön kväll!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Vilken underbar tomte! Och fin berättelse om din relation till denna skapelse. Keramikern som skapat denna lilla tomte har sannerligen lyckats med sitt verk.

    Må gott och ha en fortsatt fin julhelg!
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han härlig vår "hustomte" :-) Keramikern heter Aili och hon skapar väldigt personliga tomtar där ingen är den andra lik.
      Ha en fortsatt fin helg du också!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  4. Visst kan tomtar tala till oss. För 50 år sedan arbetade jag på reklamateljé som dekoratör. När man kom tillbaka efter semestern så skulle det beställas julmaterial från Tyskland. Detta år kom det flera hundra tomtar - jättesöta och välgjorda. Men när julen kom så var man ganska trött på alla julsakerna. Men efter julledigheten så är det en tomte kvar och han talade till mig. Han står nu varje jul på frukt och gosisbordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt med alla de här personliga tomtarna som betyder något speciellt för var och en av oss :-) Jag googlade på Aili som tillverkat min tomte och hittade henne under "Keramikboa" i Kil så hon skapar fortfarande både tomtar och andra små väsen.
      Ha en fin advent.....snart jul!
      Kram
      Birgitta

      Radera