lördag 14 november 2020

Rostigt och taggigt

När jag för 5 år sedan hade en egen inredningsbutik gjorde jag takkronor av rostig taggtråd som jag sålde i butiken. Hade faktiskt en kund som köpte en stor takkrona och tog med sig den till sin måleributik i Australien. Inte varje dag man gjorde sådana affärer :-)

När jag la ner butiken sparade jag härvan som var kvar av den taggig, rostig tråden och den fick bo i den gamla tvättstugan som vi renoverade i somras

Den var stor, tung och så fastnade man i trådändarna så fort man gick i närheten av den så jag ville inte ha tillbaka den i den nyrenoverade tvättstugan.
Funderade en vända och satte sen på mig TJOCKA handskar, samlade ihop en massa tålamod och satte igång med att göra taggtrådsbollar :-)

Det behövs både tjocka handskar OCH tålamod för de där utstickande vassa piggarna fastnar i jackan, i byxorna, i varandra och man får passa sig så man inte får en släng av dem i ansiktet.

Visste egentligen inte vad jag skulle ha de där stickiga bollarna till, men provar man inte vet man ju inte om det blir något att ha.....och jag tycker nog att de blev dekorativa.

Det blev en stor och en lite mindre som just nu är placerade i en odlingslåda som härbärgerade potatisplantorna i somras. Nu var den tom i väntan på nästa odlingssäsong så taggtrådsbollarna blev som en konstinstallation där 

 De kanske inte ser så stora ut på bilden, men den största är drygt 50 cm i diameter så det var en del trådsnurrande :-)
Här ser man lite bättre att de inte är så små

Taggtrådshärvan tog inte slut. Det som blev kvar ligger nu i den gamla tvättstugan (där som den INTE skulle vara) men den är mycket mer hanterbar och kanske det blir fler bollar till sommaren :-)

Lördagskram!
Birgitta






4 kommentarer:

  1. Vad jättefina dom blev !!!
    Kan dock tänka mig att det varit jobbigt.
    Jag har en honungsros och vet bara hur elak den är, så vad ska då inte taggtråd vara ?!
    Men snyggt som tusan och du är mycket duktig .
    Ha en fin Lördagkväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för beröm Disa <3 Taggtråd är stickigt och ihakande.....men tror ta mig sjutton att taggiga rosor är värre :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Såå läckert men taggigt. . . .aj aj!!!
    Måste kännas kul att takkronan hamnade så långt bort som Australien!
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkte i butiken att det finns delade meningen när det gäller taggtråd. En del tycker det är obehagligt och andra tycker det är läckert. Jag gillar det i den här formen, men vill inte att det ska ligga i naturen så djuren skadar sig på den! Ja, visst var det kul att något av min egen design hamnade ända bort i Australien!
      Kram i gråmyset :-)
      Birgitta

      Radera