torsdag 12 november 2020

Fåtölj

 Jag har letat efter en fåtölj modell mindre till vårt gästrum både på begagnat marknaden och i nyproduktion, men inte hittat något som kändes så där perfekt......men så ramlade jag över ett fynd på Blocket!

Den här fåtöljen med fotpall var för stor för gästrummet, men till vardagsrummet var den perfekt!

Jag såg den först en gång och funderade ett varv på att göra en rockad och ställa upp vår gamla fåtölj i gästrummet och köpa den här till vardagsrummet, men den var nästan ny och säljaren skulle ha 3000 kr för den. Den hade kostat 6500 och finns fortfarande att köpa ny på Chilli så det var egentligen ett helt ok pris, men jag hade inte tänkt lägga så mycket pengar på en fåtölj så jag lät det vara.

Vår gamla fåtölj är i nästan samma modell och min favoritplats är absolut att sitta där med en inredningstidning, eller en bra bok, och en kopp te.....men, den gamla fåtöljen har sandbeige botten med svarta bladmönstrade slingor som passade så bra i vårt förra hus, men i vårt nuvarande vardagsrum blir det för rörigt.
Så.....den där fåtöljen på Blocket ville inte försvinna ur mina tankar :-)

När jag kikade in på Blocket flera veckor senare dök fåtöljen upp igen.....och nu var den prissänkt till 2000 kr!
Jamen det fyndet kunde jag ju bara inte missa!!!

Maken var redo att följa med och hämta den i Västerås och vi lånade sonens Volvo för att få med den hem och jag bara älskade den där fåtöljen så fort jag såg den!
Maken och herrn i huset bar fåtöljen och jag tog fotpallen i famnen, men när vi skulle ha in fåtöljen i bilen visade det sig att den var alldeles för stor.....eller så var bagageluckans diameter för liten :-)

Vi fick ställa fåtöljen på garageinfarten, åka hem med fotpallen, byta Volvon till makens King cab, koppla på släpet och åka de 2,5 milen till Västerås igen. Då fick vi med oss fåtöljen och precis som jag redan visste så är den perfekt på sin plats i vardagsrummet!

Nu är det ju bara det att vi har en lika mönstrad soffa som den gamla fåtöljen.....och på Chilli finns en soffa i likadant konstläder som den "nya" fåtöljen. Den soffan skulle passa sååååå bra och vardagsrummet skulle få ett mycket lugnare intryck. 
Får suga på den karamellen lite......det är ju snart Black Friday.....och sen januarirea......och jag har inte kollat soffor på Blocket :-)

Allt gott till er alla!
Kram
Birgitta






6 kommentarer:

  1. Så sant som det är sagt... det ena drar det andra med sig! Snyggt fynd som passar bra hos dig.

    Önskar dig en fin helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det.....att en liten (eller stor) sak kan föra med sig en hel del :-) Jag har nyss hört mig för om ett så fint hörnskåp på Blocket. Det skulle passa så bra i sovrummet. Skulle bli den där sista detaljen i ett hörn som inte känns rätt just nu. Får se vad säljaren svarar....
      Ha en fin helg du också!
      Kram Birgitta

      Radera
  2. Dom fåtöljerna är urläckra och håller säkert i åtskilliga år. . .dessutom blir dom snyggare med åren! Och vilket fynd sedan. . .!!! :-)
    Önskar dig en finfin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar de här öronlappsfåtöljerna. Så mysiga att krypa upp i :-) Får se hur tyget håller för det är inte läder utan något som kallas "vintagetyg".....lite som mockaimitation, eller konstläder.
      Här kikar solen fram och jag har gått en långpromenad och passat på att fota nu när det är lite ljusare. Bäst att passa på för igår ville jag inte gå ut alls i pisseregnet :-O
      KRAM till dig!
      Birgitta

      Radera
  3. Tänk så bra det blir när det rätta bara dyker upp. Du gjorde helt rätt. Det blev ju några vändor med bil men du fick den till bra pris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite bilåkande blev det, men det var ju å andra sidan inte så lång sträcka. Helt klart värt det :-)
      Ha det så bra!
      Kram Birgitta

      Radera