söndag 8 november 2020

Karlbergare

 

När jag, 1978, fick mitt första alldeles egna boende hade jag det väldigt knapert rent ekonomiskt så det gällde att trolla med knäna för att få det mysigt i den lilla enrummaren.

Jag hade en säng, men alla andra möbler fick jag av vänner och bekanta.....och en av alla de växtsticklingar som trängdes i mina fönster var en Karlbergare som till sist bredde ut sig som det värsta monstret! 

Jag ledsnade på den växtvilliga plantan och har inte haft någon Karlbergare på många år, men så en dag hade en bekant några så vackert blanka gröna bladskott som jag fick och när de rotat sig hamnade de i våras i det nyrenoverade gästrummet.

Den var så lagom grön och fin där på skänken, men kolla hur det ser ut nu.....

......den är ju helt gigantisk!
Det är en växt som man får förnya hela tiden om man vill ha den hanterbar så till våren nyper jag nog toppskotten och börjar om från början för jag tar mig ju inte in i skänken!
Blir nog en hel del skott att skänka bort också om någon vill ha.
Kan lova att man inte behöver speciellt gröna fingrar för att få en Karlbergare att trivas :-)

Ha nu en fin söndag!
Här skiner solen och jag ska ge mig ut och pynta lite hinkar och krukor med tallris och kottar :-)

Kram
Birgitta



6 kommentarer:

  1. Hoppas att denna kommentar kommer till dig. Skrev om Wadköping där jag och livskamraten var för 1 år sedan en höstdag. Det var så fint och att så mycket var öppet. Fanns en lite delikatessaffär där vi handlade en del. sedan var det så fint med dörrarna där det berättades om människorna som levt där. Jag kan lätt tänka mig in i hur det var att leva då, sedan skulle jag inte vilja vara med om någon tidsresa bakåt. Vad generöst att erbjuda skott av Karlbergaren men jag själv har fullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så krånglar det med kommentarerna ibland. När jag ska svara är det som ett lotteri.....för det mesta fungerar det, men ibland fungerar det inte alls. Nu kom du i alla fall fram och det är alltid roligt med en kommentar :-)
      Ha en fin dag!
      Kram Birgitta

      Radera
  2. Flera Karlbergare har passerat genom åren hos mig. Det är tacksamma växter, ena dottern norpade med sig ett skott från en restaurang i somras... jag kom inte till skott, hihi. Tyckte det räckte med en tjuv. Kanske jag får ett av henne när den kommit igång.

    Vilken tur att du hittade Nesser så billigt på loppis, grattis!

    Ta hand om dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Karlbergare mår ju bara bra av att toppas så dottern kanske gjorde en välgärning :-) Säkert får du ett skott framöver!
    Kram och må så gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Ja jag har också svårt att lägga kommentarer hos dig! De försvinner när man trycker på förhandsgranska! Får se om jag lyckas med denna!!!
    Den blomman har jag inte haft. . . .så jag tar gärna emot ett skott om jag får!!! :-)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt med det här strulet med kommentarer, men jag vet inte vad jag kan göra åt det. Det är samma sak när jag ska ge svar att det ibland bara försvinner.....sååååå frustrerande, men ibland kan man backa en gång, då kommer det man skrivit upp igen och har man tur lyckas publiceringen den andra gången :-)
      Det är inte riktigt tid för att ta skott nu, men till våren ska jag förnya den här plantan. Ska komma ihåg dig då!
      Allt gott till dig! Kram Birgitta

      Radera