söndag 25 oktober 2020

Saker med minnen

 Tänkte jag skulle gå ut och fixa lite vinterstämning på verandan, men så började regnet smattra mot rutorna så jag gör ett blogginlägg i stället :-)

Gick runt ett varv i vårt hus och funderade på vad jag skulle göra för inlägg och fastnade i den övre hallen som är ett av de rum som genomgått den största förvandlingen. Den renoveringen har jag visat flera gånger förut så jag hoppar det idag, men det som slog mig är hur mycket av vår Dalagård som faktiskt finns i vårt hem i form av saker vi tagit reda på därifrån.....som den här bastanta knoppen

Den hittade jag på övre våningen på snickeridelen och jag tror att det är den där knoppen som sitter på staketstolpen på den här bilden.....snickeridelen är ju den till höger

I hallen byggde maken en vägg där vi satte in ett fönster som troligtvis är fönstret som på bilden sitter längst upp på framsidan av det gamla huset som revs på senare delen av 1970 talet.

Det fanns spår kvar av rödfärg, men när jag gjorde rent fönstret försvann det mesta av det och bågen fick istället ett tunt lager grå färg

Älskar den där väggen med fönstret......och kristallkronan som vi åkte till Nora och köpte efter att ha sett en annons på Blocket.
 De detaljerna gör verkligen hela atmosfären för hallen!


Några av resväskorna är också från Dalagården. 
Säkert är det Arturs gamla väskor som han packade fulla av tvålar, nålar, vykort, skjortor, rakblad och allt vad han nu kunde tänkas kunna sälja på sina rundor av gårdfarehandlande.

Tänk så mycket minnen många saker ändå bär på! 
Har ibland tänkt att jag skulle vilja göra som ett kartotek digitalt med bild och berättelse på det jag vet om sakerna hemma hos oss, och kanske jag gör det en dag......men inte idag för nu har det slutat regna och jag ska lyfta på rumpan och ge mig ut för att få lite frisk luft :-)

Önskar er alla en jättefin söndag!
KRAM
Birgitta













2 kommentarer:

  1. JA det ger en helt annan känsla när man återanvänder gamla saker som har en historia bakom sig! Den kan liksom "tala" till en och berätta en hel del!
    Fönstret är ju helt magiskt och passar verkligen bredvid kristallkronan!
    Kul att ha en gammal bild på knoppen!
    Ha en fin vecka!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en fascination för gamla fönster och minns det vackra gröna lilla fönstret med kryss spröjs som du en gång köpte. Sååååå charmigt!.....och du har ju också väldigt många saker med gamla historier att berätta :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera