onsdag 14 oktober 2020

Äppelkaka

 Kors i taket.....jag har BAKAT. Det händer inte ofta :-)

....och bara för att det blev en sååååå god kaka delar jag med mig av receptet.
(Blir finare med pärlsocker, men det hade jag inte hemma så min kaka fick vara utan pärlsocker :-))

FIN ÄPPELKAKA

150 g smör
2 dl socker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk
3 äpplen
2 msk socker
2 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
pärlsocker


Sätt på ugnen på 175 grader
Rör ihop rumsvarmt smör och socker med elvisp
Vispa i ett ägg i taget
Blanda mjöl och bakpulver i en bunke och rör i det i smeten tillsammans med mjölken
Bred ut smeten i en form med 24 cm i diameter

Skala och skär äpplena i tunna klyftor
Blanda dem med socker, kanel och vaniljsocker
 Fördela i fint mönster på smeten och strö på pärlsocker

Grädda i 40 minuter
Servera ljummen med kall vaniljsås


När till och med yngsta sonen tog en stooooor bit är det ett väldigt gott betyg! 
När jag gör min favorit "Världens godaste äppelpaj" brukar han tacka nej för han gillar inte konsistensen på äpplena, men den här kakan slank ner utan problem :-)

Solen skiner......jag ska ge mig ut och gräva.....och nästa gång ska ni få se hur vårt renoveringsprojekt "Den gamla tvättstugan" blev för nu har jag fixat marken runt omkring OCH fotat det hela.

Kram
Birgitta








6 kommentarer:

  1. Tack för receptet!
    Hoppas det är bra där och bra väder för grävande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Det är perfekt väder för trädgårdsfix, lätt att gräva efter allt regnande och lätt att få upp gräs och ogräs.
      Ha det så bra Lisbet!
      Kram Birgitta

      Radera
  2. Äppelkaka är aldrig fel, finns alltid plats för en bit till. Så fina blommor, kärleksört och rosor i en fin färgkombination. Just kärleksörten är så fin innan den slår ut helt. Jag har också blivit lite orange tror det bl.a. beror på att hår och hudfärg har ändrats. Det har inte blivit handlat så mycket denna höst men skulle gärna vilja ha en tröja i rost som går mot orange. Köpte en för två år sedan av välkänt märke som inte använts mycket men som inte längre känns fräsch. Har svårt att köpa via nätet. Ha ett fint slut på veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också kärleksörten innan den slår ut helt.....helst ska den vara grön :-)
      En gång har jag varit och kikat på kläder i affärerna den här hösten, köpte då en duvblå tröja och skor i matchande färg. Har också ändrat färger med åren. Då jag var mörkhårig i yngre dagar hade jag också en varmare hudton och skulle inte ha passat i duvblått, men nu går det bra.
      Precis som du har jag svårt att köpa kläder på nätet. Är 160 cm lång och behöver XS eller S beroende på plagg och modell och jag har blivit kräsen med åren, vill att det ska sitta bra och vara skönt att ha på sig annars blir det bara liggandes. Hoppas du hittar en tröja att trivas i!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  3. Alltid gott med en äppelkaka! Villaägarna runt mig har satt ut hinkar med "Var så god"! Så det verkar finns mycket äpplen detta år!
    Ha en fin torsdag!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft lagom med äpplen i år, men många av dem har rönnbärsmalen grävt sig in i, till och med i Ingrid Marie äpplena. De brukar annars aldrig bli angripna av något.
      I våra kvarter finns det också en och annan "varsågod" hink, men en del har haft problem med äpplen som kastats omkring, kanske av barn som haft äppelkrig :-)
      Tänk att det är fredag i morgon....igen. Det säger bara svisch så har en vecka försvunnit!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera