söndag 11 oktober 2020

Orange

 Jag har tidigare skrivit en del om färger och färgernas betydelse. 

Jag brukar säga att jag är grön i själ och hjärta, men det betyder inte att jag alltid väljer grönt som en favoritfärg. Just nu dras jag väldigt mycket till orange......och då speciellt en lite dovare orange, lite mer åt brun/orange.

När jag var och handlade sist köpte jag rosor.....i orange. Det var liksom ingen tvekan. Just de rosorna ville jag ha :-)

Så här står det i mitt kompendium om färger:

ORANGE

"Färgen är en blandning av de starka känslorna i rött och gult som är mera intellektuellt. På så sätt är orange en balanserande färg, en energi som är en syntes av känsla och logik. Därför har färgen ofta använts för att visa ett helgons aura.
Eftersom orange har mer struktur än den röda färgen hjälper den oss att vara konstruktiva och företagsamma och att genomföra saker i glädje och entusiasm. Orange gör oss vitala och stimulerar kanske till någon sportig aktivitet eftersom den har mer kontroll över den fysiska energin än rött.

Färgen ligger på den varma delen av spektrat och är därför stimulerande och energigivande. Orange är i chakrasystemet kopplat till magen och höjer vår aptit på livet. Färgen associeras med nöjen, njutning, mat och glädje.

Orange är också socialt umgänge och gemenskap med andra människor under ordnade former som ger en slags yttre trygghet. Den tryggheten kan bli så viktig att man lägger för stor vikt vid vad andra tycker och tänker och man tappar lätt bort sig själv.
Människor med en orange kvalité vill ha harmoni, gemenskap och närhet. de har därför ett taktfullt och charmigt sätt att uttrycka sig. Med mycket orange uppskattar man också det estetiska i tillvaron.

Ett överskott av orange kan leda till att man frossar i livets njutningar och glädjeämnen, men har man en rädsla och begränsningar när det gäller just det kan det luckras upp med lite mer orange."

Jag behöver nog lite mer orange i mitt liv :-)
Kan tänka mig nya handdukar till badrummet i brunorange......lite åt det "rostiga" hållet, och faktiskt också kuddar och en gosig pläd till vardagsrummet i samma färgskala.

Jag köpte nya överdrag till soffans kuddar för inte alls länge sedan. Bytte från blekrosa lin till naturellt lin och det naturella passar ju alltid, men så kändes det bara några veckor senare som om jag MÅSTE ha mer färg runt mig......typ brun/orange!

KRAM till er alla!
Birgitta





2 kommentarer:

  1. Ja tänk att olika färger kan påverka vår sinnesstämning så mycket och även vårt beteende. Men det är sällan man tänker på det! Mina färger är "icke färger" som svart/vitt/natur och som passar in på min profil!
    Önskar dig en fin vecka!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trivs också bäst med "icke färger" som svart, grått, brunt, vitt och tycker det är så fint när andra konsekvent kan hålla sig till de där lugna färgerna både i inredning och klädval. Oftast väljer jag de där färgerna som en bas, men så tycker jag det känns sååååå tråkigt och bara måste addera färg......som jag ganska snart tröttnar på till förmån för en annan färg :-)
      Har haft mjuka rosa toner som en favorit länge, faktiskt flera år, men nu längtar jag efter helt andra färger......mustiga färger som mörkbrunt tillsammans med dovt orange, murrigt mossgrönt och kanske "smutsig curry". Vi får se vart det landar. Många gånger suger jag på såna karameller så länge så det hinner växla till något helt annat innan jag fått in det hemma :-)
      KRAM till dig!
      Birgitta

      Radera