måndag 24 augusti 2020

Solros

 Jag sår aldrig solrosor i vår trädgård, det gör fåglarna åt oss när vi matar dem på vintern :-)

Det kommer upp små gröna plantor lite här och där på våren och oftast låter jag dem stå kvar. En del får små, söta, behändiga blommor medan andra blir jättestora!

Den här behagade börja växa mitt i den nyplanterade släntrabatten och jag tänkte att den kunde få stå där och glädja med en lagom stor utslagen blomma framåt höstkanten.
Trodde inte i min vildaste fantasi att den skulle bli två meter hög med en blomma stor som en basketboll!!!
Ingenting man knipsar av och sätter i vas direkt :-), men humlorna älskar den. De kliver runt runt och äter och äter 
Igår kväll kom det ett riktigt oväder med blåst och slagregn och jag förväntade mig nästan att få se solrosen ligga knäckt mot marken, men det var bara bladen som blev lite söndertrasade medan blomman bugar lika tungt som tidigare på sin höga stängel.

Önskar er alla en fin måndag kväll!
Kram
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Vilken bjässe! Det fröet hamnade i god jord. Där ser man hur det kan bli när de själv får bestämma var de ska växa.

    Ha en fortsatt fin sista augustivecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Kul att fåglarna hjälper till i din trädgård. . . och att humlorna trivs!
    Men vilken bjässe till solros!
    Ha en fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera