tisdag 18 augusti 2020

Fingerborgsblomma

Sist vi var till vår Dalagård såg jag redan då vi svängde upp på gården att det var något starkt rosalila som blommade vid stubben av en nedtagen tall.

Det såg ut som en Fingerborgsblomma (Digitalis), men det kunde det väl inte vara? Vi har aldrig haft såna på vår gård förut.....men det var det!!!

I ensamt majestät stod den där i det klara solskenet, men snart kommer det en kompis snett där bakom.
Så otroligt vacker och den är såååå välkommen :-)
För många år sedan fick jag Digitalisplantor av en vän som hade dem nästan som ogräs i sin trädgård. 
Planterade dem med omsorg i vår rabatt med perenner hemma och de blommade så fint första sommaren, spred sina frön som bildade små bladrosetter varav en enda blommade och sen försvann de.
Åh vad jag saknade dem!

Tänk om jag kan ha sån tur att jag hinner ta frön av den här plantan så jag kan strö ut dem hemma....eller så kanske det kommer maaaassor av små Digitalis bladrosetter vid stubben nästa år. Då kan jag med gott samvete gräva upp några och hoppas att de ska trivas bättre den här gången.
Soliga kramar till er alla!
Birgitta


1 kommentar:

  1. De är ljuvliga! Älskas av bin och humlor, så roligt att se humlorna kryper in i det innersta och suger nektar. Du vet att de är två-åriga? Och de helst själva vill bestämma var de ska växa! Lycka till med frösådden.

    En fin dag önskar jag dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera