tisdag 23 juni 2020

En rostig tunna

Förra året köpte jag ett litet dvärgsyren träd som planterades i en rostig tunna och jag såg framför mig hur fint det skulle vara i år med fullt av små lila blomklasar och friskt gröna blad.
Så kunde det ha blivit, men snö och kyla i maj var inte vad det lilla trädet behövde så de små mörka blomknopparna och bladämnena som kommit bara torkade in och trädet blev helt kalt och dött.
Usch, vad ledsen jag blev!

I det längsta väntade jag på att det på något mirakulöst sätt ändå skulle orka komma igen, men det enda som hände var att det kom grova gröna skott från roten som definitivt inte var någon syren, så jag grävde upp trädet och så stod tunnan där tom och tråkig.
Jag vill så gärna ha ett litet träd i den där tunnan, och har gått och tittat på en ny dvärgsyren i flera omgångar, men det tog emot att köpa ett till som kanske dör nästa vår......så till slut valde jag istället en sälg som får samsas i tunnan med doftande lavendel.
Känns så bra att se att det växer i tunnan igen!
Tänkte idag att det varit idiotiskt att plantera som jag har gjort nu när det varit så himla torrt och varmt.....och så ska det bli ännu varmare.....och med det ännu torrare!!!
Kommer att få vattna och vattna, men det kunde jag ju inte veta när jag satte full fart med vår trädgård. 
Nu är det bara att gilla läget.....och bli riktigt god vän med vattenslang och vattenkannor :-)
Kram 
Birgitta



3 kommentarer:

  1. Tror du kommer att bli nöjd med den mer robusta sälgen, så passande i tunnan!

    Ha det bra i värmen och vattna på.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Vårens blommande sälgar är räddningen för många insekter som t ex humlor och bin som just vaknat ur vinterdvalan! Så du gör en verkligen en insats till djurlivet...genom att plantera din
    sälg i den fina tunnan. . .!!!:-)
    Ha det så bra i "Afrikavärmen" som nu intagit vårt land! Jag själv längtar mest efter svalka och regn!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Skäms nästan när jag säger att jag aldrig vattnar i min trädgård,,,det har gjort att de blommor och växter som klarar sig blivit motståndskraftiga och kommer igen varje år. Planterar jag något som behöver pysslas om brukar det inte bli långlivat...Jag har flera djur som jag får prioritera istället:) Har ju dessutom lerjord så den håller ju vatten bra!
    Skorpan

    SvaraRadera