fredag 26 juni 2020

Den gamla tvättstugan

Väldigt varmt är det!
Vi skulle ha kunnat åka och bada, eller ligga i skuggan och läsa en bra bok. Det hade inte varit helt fel. Istället tänkte vi att det var en bra idé att ta itu med den här byggnaden som en gång har varit husets tvätt och bad stuga :-)
När vi flyttade hit för snart 7 år sedan funderade vi på varför innertaket av masonit bulade som om det hade tänkt braka ner i huvudet på oss.
Maken tog en stör och slog ett hål i det.......och ner regnade det flera miljoner stora rödbruna myror!!!
De tyckte säkert de hade världens bästa bo där. Torrt, gott om plats och bra ingång från den marknära långsidan :-)
Vi tog på oss heltäckande klädsel och gummistövlar (myror bits!), bände bort masoniten, öste ut både myror och deras stickor och strån med spade, och fram kom det gamla taket som var så murket att vi riskerade att få det också över oss!
Panelen hade stått under jord på ena gaveln och var (är) i bedrövligt skick
Vi har tänkt att vi måste rädda den här byggnaden innan den rasar ihop helt.....men vi har ju liksom inte varit sysslolösa utan fått prioritera alla projekt efter tid och ork, men nu.....när det är +31-32 grader tyckte vi det var en utmärkt idé att börja :-D
 Medan jag bar ut saker som ska rensas ur, skänkas bort, köras till vår Dalagård eller sparas började maken skruva bort plåttaket
När vårt hus byggdes 1929 var det utedass som gällde, vatten pumpade man upp från den egna brunnen och huset värmdes via vedspis och kakelugnar.......och tvättade sig själv och kläderna gjorde man här. 
I byggnaden fanns ett stort kar som man kunde elda under för att få varmvatten (och lite värme inomhus) och i det där hålet som skymtar stack det upp en skorsten
I början på 1960 talet kom det kommunalt vatten och den gamla tvätt och bad stugan fick bli ett uthus att förvara saker i. När papptaket inte längre höll tätt sattes det bara upp plåtar över och så fick det stå.
Som vanligt när vi renoverar räknar vi med att allt kan föra med sig mer jobb än vi tänkt, men när maken började riva taket och såg hur bjälklag och allt var som pulver funderade han ett tag på om det inte var bäst att riva alltihop och bygga nytt.
Men vi är ju inte såna.....som tar den lättaste vägen....så vi fortsätter riva bit för bit :-)
Svetten rinner bara av att tänka på att röra på sig, men vi jobbar en stund på förmiddagen när det ändå är liiiiite svalare. 
Det här jobbet får ta den tid det tar.....och nu behöver jag lämna den drägliga inomhusvärmen och gå ut i den gassande utomhusvärmen och rensa gräsmattan från allt som burits ut. Det ser ut som.....ja, jag vet inte vad.....och jag kan inte skylla alla saker på någon annan än "skrotsamlar Birgitta".
Det är så lätt att spara en massa "braåha" saker när man tycker sig ha plats att göra det, men här ska det framöver få plats med förvaring av utemöbler, cyklar och andra saker som är mer nödvändiga så jag MÅSTE rensa!
Blir det för varmt får jag vara maken behjälplig "inomhus" i tvätt/bad stugan. Alla lager av allehanda material som spikats upp på väggarna ska bort.....
.......kanske det är lite svalare där.....kanske :-)

Ha en alldeles ljuvlig dag allihop som INTE håller på med slitgöra i solgasset!
KRAM
Birgitta

1 kommentar:

  1. Men oj vad ni sliter! Och i denna värme! Jag har hållit mig i skuggan mest varje dag och däremellen inomhus. Bor ju i ett timmerhus och med dörren stängd så blir det sällan över +23 inomhus - att jämföra med +32 ute...puh...Som vanligt tror jag att ni kommer att göra även detta lilla hus superfint och du får låta din kreativa ådra få fritt spelrum här också:) Jag har -med dina anvisningar-målat med kalkfärg för första gången och jag är faktiskt mycket nöjd med resultatet! Sovrummet blev ombonat och nu trivs jag med det rummet också!
    Skorpan

    SvaraRadera