tisdag 8 mars 2016

Rosa rosor

"Det ska tydligen vara rosa rosor i år".....
.......sa mannen som tog betalt för den här fina skålen som jag fyndade på loppis samtidigt som den vita kannan jag visat tidigare.
Tydligen är det inte bara jag som dras till rosa rosigt porslin :-)
Vi fick ärva den här kaffeservisen efter makens mamma och det är så fint att duka till fika med de tunna kopparna med sin rosa rosbård!
Jag har sett servisdelar i lite olika former med såna här rosor genom åren, alltid dragits till dem, men inte köpt något förrän svärmors kaffeservis gjorde entré hemma hos oss.
Efter det hittade jag 8 assietter på loppis som jag var så glad över och nu hittade jag 4 assietter till som stod tillsammans med skålen som jag bara inte kunde låta bli.
Nu kan jag lätt duka för 12 pers med den rosiga kaffeservisen.....och lägga upp kanelbullarna på hög i den  rosiga skålen.
Kom och fiiiiiika :-)

Kram
Birgitta

6 kommentarer:

  1. De där kopparna känner jag mycket väl igen! Jag är också en stor beundrare av rosenkoppar! Jag sprang på en halv servis på loppis häromåret och jag bara älskar den. Nuförtiden, som vi bor blir det tyvärr inte så stora kalas så det räcker med dem kopparna, men visst är det mysigt att kunna duka vackert!
    Jag kommer gärna på fika!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gång har vi dukat med hela servisen, men normalt sett räcker ett halvt dussin för vår del också :-)
      Funderar på om jag ska försöka tillverka ett eget våningsfat av några rosprydda fat. Det finns ju såna där mittdelar i metall att köpa, bara att borra hål i faten och trä på. Det skulle vara roligt att prova....så kakorna får plats också då ni kommer och fikar :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Har själv likadana rosenkoppar men mina är inte raka utan mera skålformade". Tunt porslin som jag använder när det ska kännas lite "extra", men de passar ju lika bra årets alla dagar!
    Självklart kommer jag på fika:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag dricker ju inte kaffe, men många kaffedrickare verkar tycka att det är en annan känsla att dricka kaffe ur såna här tunna koppar. Jag njuter mest av det estetiska....ett fikabord dukat med nystruken vit duk, blommiga kaffekoppar och många olika sorters bröd. Precis så som det var på svärmors tid då man ville prova alla kakor och blev rent illamående efteråt :-)
      Du är så välkommen Skorpan!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Att dricka kaffe ur de där kopparn är så gott!
    Jag äger ingen men en bekant brukar duka upp med de
    lövtunna kopparna och servera gott kaffe.
    Tänka sig att du har hela den fina rosservisen! Och med
    ett vackert mönster man aldrig tröttnar på.

    Kramar /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så säger många....att det är så gott att dricka kaffe ur tunna koppar :-)
      Jag har inget att referera till eftersom jag inte dricker kaffe, men jag kan känna samma sak med vin, att det är mycket godare att dricka vin ur ett tunt glas. Det ger på något sött ytterligare en dimension till drycken.
      Den här servisen påminner mig också så mycket om svärmor eftersom det var hennes finservis som togs fram vid speciella tillfällen och även om jag måste handdiska alltihop så är det väl värt det bara för glädjen att duka vackert med de rosiga kopparna och faten :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera