fredag 4 januari 2013

Julens sista blommor

Idag har julen åkt ut ur butiken. Vissa saker var lätta att röja undan...till och med befriande att röja undan :-), men andra saker var mycket svårare, som att kasta ut granen!

Vi var till vår Dalagård och hämtade granar på rot och jag planterade butikens gran i en hink och ställde hinken i en gammal trälåda. Så har den stått sedan veckan innan första advent och till jul började det slå ut alldeles mjuka knallgröna skott i varje grenspets!
Det var vårkänsla varje gång jag såg den!...ren lycka :-). Skulle jag då bara kunna kasta ut den i kylan eller klippa ner den för att köra den till återbruket?!

Jag försökte hitta en plats för att kunna ha den kvar ett litet tag till, men butiken är inte stor och det finns ingen yta "till övers". Jag var tvungen att göra mig av med den, men mitt inre grät när jag satte sekatören i de färska grenarna. Förlåt mig lilla granen!
Alexander, yngsta sonen som hjälper mig i butiken, tittade överseende på mig och klappade mig på huvudet och sa sitt "lilla mamma" så där som bara han kan. Det betyder "du är inte riktigt klok, men jag älskar dig ändå" :-)

Här hemma öppnar sig mina vita amaryllisar en efter en.
Jag hade hoppats att de skulle blomma som finast till jul och nyår, men se det gjorde de inte. Istället förärar de mig med de finaste blommor nu istället
Stänglarna är tjocka och stadiga, precis lagom höga och blommorna trängs för att kunna slå ut...stora och fulländade
Om man tittar riktigt nära ser man att kronbladen glänser och mitt delen är förförande limegrön
....så underbart vacker...som så mycket i vår fantastiska värld!

Även om jag längtar efter krispiga tulpaner och vita pärlhyacinter ska jag njuta av mina vackra amaryllisar medan jag börjar plocka undan julen även i vårt eget hus...och idag när solen sken och fåglarna kvittrade i varenda buske kändes det verkligen som om julen nu är över och att det är dags att föra in vårinspiration i tillvaron!

1 kommentar:

  1. Jag blir berörd att läsa om din gran, tycker du verkar vara en ödmjuk och sympatisk människa! Härlig betraktelse av amaryllisen också och jag håller med, vi har en fantastisk värld!

    Kram
    Cia

    SvaraRadera