måndag 14 januari 2013

Fjärilshuset

Jag har en kusin, med make, som bor i Helsingfors. Vi har följts åt genom åren och delar många roliga minnen från gemensamma eskapader.
För det mesta ses vi sommartid, men ibland bokar de, eller vi, en kryssning så att vi får några timmar tillsammans då båten ligger i hamn. Så blev det igår då de kom till Stockholm och vi mötte (efter en del kringelikrokar på huvudstadens gator då vår "icke uppdaterade" GPS inte kände igen sig) upp dem vid terminalen.

Solen sken, men det var bitande kallt, så vi bestämde oss för en inomhusaktivitet och styrde kosan mot Hagaparken och Fjärilshuset som ligger där....och det var verkligen en upplevelse! Förutom att det var varmt där, nästan fööör varmt :-), så fanns det mycket att se.
Vattenfallen tyckte jag om
...porlande vatten, fågelkvitter, hög luftfuktighet
...och massor av vackra fjärilar!
De satt i grönskan
...eller på de konstgjorda buketterna som satt uppinnnade
...eller så samlades de vid söndagslunchen.
Fjärilarna på ananasen var lika stora som min handflata när de flög och de hade så vackra lysande blå fält på vingarnas insida!

På upphängda bambupinnar fanns massor av puppor i olika former och färger och just de här svarta, sååå vackert tecknade, fjärilarna fanns där

Det fanns inte bara fjärilar. Stooora fiskar fanns det också...man uppmanades att INTE stoppa ner händerna i akvariet. Det fanns piraya släktingar där och de kanske putsar mer än förhårdnader :-)
Vi tittade på sköldpaddor, ödlor, spindlar, grodor, tusenfotingar, fåglar....och vackra vita vresior

....väldigt annorlunda trädstammar

...och späda skott av passionsblomma
Såååå vackert och sevärt. Säkert ännu finare när våren kommer och hibiskusar och andra växter blommar....och man kan ta en långpromenad i den stora parken utan att frysa utstickande genitalier av sig :-).

I vår skulle jag vilja åka till Bergianska trädgården, där har jag aldrig varit. HOHO....kusinen min...ni får boka en ny kryssning :-)

2 kommentarer:

  1. Mmmm, vad mysigt det låter! Gillar att det var varmt och skönt! Och så mycket fina bilder du har tagit, fjärilarna är som små konstverk.
    Gillar ditt Tierpskåp också, kul att du har behållit färgen och det var en bra idé med att fästa en lapp på baksidan.
    Idag har jag haft en riktig myspysdag, först blev jag ompysslad av Linnéa på salongen, sen blev det fika hos Sanna och nu ikväll har Mattias varit här och umgåtts med oss gamlingar, nu är det bara Jonas jag inte har träffat på ett tag - får nog slå en pling till honom ikväll.
    Hoppas du har haft en skön ledig dag!
    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vanligt är inte de lediga dagarna så lediga...sitter så här runt midnatt med en preliminär inkomstdeklaration efter att ha skubbat runt med diverse "måste göra" saker under dagen och kvällen, men nu är det mesta fixat...måste bara boka service till bilen i morgon bitti. Håhåjaja :-)
      Ska ha lite myspyskväll på torsdag....Jenny ska fixa fina naglar på mig!
      Ha en härlig vecka!
      KRAM
      Birgitta

      Radera