torsdag 13 oktober 2022

Trä, trä och ännu mera trä

När hallen var full av grejer vi tagit tillbaka från Kvicksund efter att sonens sommarhus blev sålt tänkte jag att fy sjutton vad vi har mycket saker!.....och egentligen är det saker som bara finns hos oss för att de är fina. De har oftast ingen annan funktion än att vara inredningsdetaljer.....men jag älskar dem!

Som de här gamla trågen i trä som är från vår Dalagård. I det mindre sitter det kvar surdeg som tydligen aldrig blev bort diskat efter sista baket. Så det tror jag mig veta vad det har använts till. Surdegen sitter som berget, men skulle säkert kunna blötas upp om jag ville det, fast det får vara kvar :-)

Det största tråget hittade jag i ladugården på vår Dalagård där det låg smutsigt och fullt av bråte. Det blev så fint när jag skurat det med såpa.....men vad använde man ett tråg av den här storleken till? Det är nästan 1m långt. Till djurfoder kanske?

Det mellanstora tråget är tungt, tillverkat i gediget kärnvirke och i fint skick

Alla trågen står staplade i varandra uppepå svärmors gamla bänk som hon använde när hon satt vid sin vävstol och trollade fram den ena vackra trasmattelöparen efter den andra....

.....och såna där gamla stämplade mått i trä har jag ganska många av.....både mindre och större.

Så.....ja, vi har massor av saker och jag som i perioder tänker att det går alltid in en sak till när jag hittar något fint på loppis tänker just nu att om det kommer in en sak till måste minst tre saker ut :-)

Allt gott till just dig! Kram
Birgitta










4 kommentarer:

  1. Vem älskar inte trä? Även om jag i min lilla lägenhet inte längre har så många just trärena saker. Men jag har haft... både litermått och trätråg. För att inte tala om knoppbrädor, pallar och så alla de avlutade möblerna inte att förglömma! Numer så har jag snöat in på skandinavisk design. Kanske åldern? Eller längtan efter det stilrena? Vem vet?
    Önskar dig en fin helg i härliga hem.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stil och smak kan förändras oavsett ålder tänker jag :-) Märker själv att jag numera dras till de mer rena, enkla, avskalade linjerna i mörkare kulörer och har många gånger lust att kasta ut allt vi har och börja om från noll. Fast det gör jag inte för jag har aldrig varit till hundra procent konsekvent till en stil utan blandar utifrån känsla och det passar nog mig bäst. Det perfekta, minimalistiska kan vara så fint, men jag skulle troligtvis snart vara där och plocka in fler saker :-)
      Ha en jättefin helg! Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Visst har man många saker som enbart är "inredningsdetaljer" men som man verkligen njuter av iaf och inte vill vara utan! Tråg har jag varit ute efter en längre tid . . . men på auktioner här nere är de väldigt dyra liksom på nätet! Lycka att ha så många tråg som du!!! :-)
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du redan vet har vår Dalagård varit en guldgruva att ösa ur med alla gamla saker som fanns (och finns) där. Så många lyckliga stunder då jag botaniserat i huset, i alla uthus och i ladugården genom åren och hittat den ena skatten efter den andra. Vart jag än tittar i vårt hem finns det alltid något från vår Dalagård i både stort som smått.
      Har sett att ganska många gamla bruksföremål har stigit i pris, men jag håller tummarna för att du trillar över några fina tråg framöver så du också får en liten trave :-)
      Varma kramar!
      Birgitta

      Radera