lördag 9 juli 2022

Trädgården levererar

 Nu är det skördetid!

Vi har ätit rabarber på både längden och tvären. Det har blivit pajer, saft, kräm och en del har jag frusit in. Det som är kvar ska få stå för nu äter vi istället massor av jordgubbar

De röda goda gubbarna brådmognade i värmen som var så nästan allt blev rött på en gång. Har plockat flera liter nästan varje dag och det är verkligen en lyx att frossa i jordgubbar!

Nu är det mest små gubbar kvar och istället måste jag börja plocka hallon i morgon.....och snart är också de svarta vinbären färdiga. Det är några intensiva veckor med plockande, men åh så gott det är att ha både jordgubbar, hallon och vinbär att ta fram från frysen och göra smoothie av i vinter.

Kryddor plockar jag också i mängd. Använder så mycket jag kan färskt, men fryser också allt eftersom. De ska ju helst inte gå i blom för då förlorar de smak. För det mesta är det en glädje med allt som växer, men emellanåt kan det också kännas som att "nej, jag orkar inte plocka idag igen!".....och då får det faktiskt stå och jag försöker att inte ha dåligt samvete över det. Fast det har jag nästan alltid ändå :-)

En varm KRAM till just dig som kikar in här! 
Birgitta


4 kommentarer:

  1. Vilka gubbar! Så goda de ser ut. Finns inget härligare än att plocka solvarma och servera direkt! Vi brukar plocka från odling i slutet av juli... inte alls samma sak som från det egna landet.

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en gåva att kunna gå ut i den egna trädgården och skörda av det som finns. Väntar och längtar efter att tomaterna ska börja mogna för näst bäst efter solvarma jordgubbar är körsbärstomater från växthuset. Att stoppa en söt, saftig liten tomat i munnen är ren njutning....bästa favoritgodiset :-)
      Måndag igen. En jättefin vecka önskar jag dig Eva-Mari! Kramar
      Birgitta

      Radera
  2. Vad härligt med så mycket bär i trädgården. . . att bara att plocka solvarma till efterrätten! :-)
    Är verkligen avis på din rabarber som levererade så mycket. . . min ångrade sig och vissnade ned så här det blev ingen paj!
    Glad Sommar & Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så tråkigt med din rabarber! Vi har lite för mycket rabarber även fast jag grävt upp och både sålt och gett bort. Det är en gammal tålig sort som följde med huset och den blir aldrig så där "träig" som vissa sorter kan bli och trivs gör den :-)
      Nu är det hallon som står på menyn, också jättegoda.....och många!
      Härligt fina sommardagar önskar jag dig! Kramar
      Birgitta

      Radera