tisdag 26 juli 2022

Gysinge 30% grönjord

 Kommer ni ihåg hur jag förra året velade om vilken färg våra uthusdörrar skulle få? Landade till sist i linoljefärgen från Gysinge som heter "30% grönjord" så nu är alla dörrarna grönjordiga :-)

Tycker mycket om den diskreta varmt grågröna färgen och är så glad att jag valde linoljefärg trots att jag aldrig tidigare målat något med just linoljefärg.

När jag läste på om att måla med linoljefärg stod det att det var viktigt med en bra pensel och att den ska målas med tre tunna lager färg. Färgen kan tunnas ut med balsamterpentin, men eftersom det också stod att den även kan målas tunt utan spädning valde jag att göra det.

Är glad att jag valde en svindyr pensel avsedd för linoljefärg för att kunna stryka ut färgen så tunt jag bara kunde. Färgen täcker jättebra, men jag fick verkligen jobba för att få tunna lager eftersom jag inte spädde med den där balsamterpentinen. 
Sen var det bara att hålla tummarna för att det skulle torka. Gjorde det inte det hade jag målat för tjockt!

Så skönt att efter 3 dygn kunna stryka med handen över den lena färgen och känna att den var torr så jag kunde lägga på ett lager till.
Mååååånga moment av målning blev det då jag också valde att lägga på ett lager på insidan eftersom alla de gamla dörrarna såg ut som om någon tidigare strukit ut den sista färgskvätten ur penslarna med både vitt, blått och rött om vartannat. Nu är de fina både ut och invändigt!

Den enda dörren jag faktiskt valde att måla med modern akrylatfärg med färgkod som överensstämmer med 30% grönjord var den nya dörren till gäststugan som målades förra året. Då var jag fortfarande lite orolig över om jag skulle klara av att måla med linoljefärg......

......men det är jag inte längre. 
Med facit i hand kunde jag ha målat den också med linoljefärgen, men nu får den vara bra som den är.

Förstår de som talar sig varma för linoljefärg, för känslan är en helt annan än när jag målar med moderna färger! 
Ett minus är torktiden, men i det här fallet var det helt klart värt den extra tid det tog. Nu är de ju målade, alla de där dörrarna jag ånkade över förra sommaren och som inte blev målade då. "Plötsligt" händer det :-)

Kramar
Birgitta







2 kommentarer:

  1. Blev ju fantastiskt vackert med den gröna färgen ihop med röda väggar. Kan tänka mig att det inte var helt lätt att få det tunt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns helt rätt! Nu skulle jag vilja att även husets fönster fick samma nyans, och att de fick spröjs. Det skulle bli så fint! Vi får suga på den karamellen lite för just nu är det andra projekt som är viktigare. Alltid kölista på våra projekt :-) Allt gott till dig Hanna. Kram
      Birgitta

      Radera