lördag 18 juni 2022

Kalligrafi

 

Till morsdag var jag så glad att våra två vuxna grabbar tog sig tid att komma och krama om mig. 

Har aldrig tyckt det varit så viktigt att de gjort det till just morsdag, tar gärna emot deras kramar precis vilken dag som helst :-) Har dessutom aldrig gett dem känslan av att de behövt köpa vare sig blommor eller presenter för att göra mig glad....men i år slog de på stort och delade med sig av både sin närvaro, kramar, god mat OCH en jättefin present. 

Vad jag än brukar säga om morsdag så är det klart att det värmde ett modershjärta <3

Det är länge sedan jag började träna på att skriva kalligrafi och då gjorde jag det med pennor som skulle doppas i bläck. 
De där pennorna proppade med tiden igen i stiften så jag började köpa kalligrafi tuschpennor istället. De är lätta och smidiga att använda, men inte blir det riktigt lika genuint som med bläck.
Det där har jag pratat om vid något tillfälle som sönerna snappat upp så de hade gått ihop och köpt ett så lyxigt skrin med massor av olika bläckfärger och flera bredder på stift.
Bara att börja testa!

Här finns både svart, grönt, rött, blått, gult, brunt, guld och silver, men jag började med svart.
Mycket svårare att skriva jämnt och snyggt med stift och bläck än tusch, men efter flera pappersark med tränande började det ändå kännas som om jag fick lite grepp om hur mycket stiften ska doppas, hur hårt jag ska trycka och vilken vinkel spetsen ska ha mot pappret för bästa effekt.

Bara att träna mera vid tillfälle och då ska jag testa de andra färgerna också!

Allt gott till just dig som kikar in här!
Kram
Birgitta



10 kommentarer:

  1. Vilken passande present. Och att du övat flitigt det ser jag! Har aldrig kalligraferat trots att jag jobbat som grafisk formgivare i mer än 25 år! Kanske dags att prova på?

    Önskar dig en skön midsommarvecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska prova på! Så roligt att ge bort ett egenhändigt skrivet kalligrafi kort.....eller brev!
      I yngre dagar gjorde jag en jobbansökan där jag skrev mitt personliga brev i kalligrafi för att sticka ut i mängden. Jag blev kallad till intervju på grund av det vackra brevet, och fick jobbet :-)
      Skön midsommar önskar jag dig också! KRAM
      Birgitta

      Radera
  2. Så fin present du fick. Alltid roligt när barn eller andra ger presenter som de hört eller förstått att man önskar sig. Jag började min yrkeskarriär som dekoratör och texterna på en reklamateljé. Bl.a. jobbade jag på Åhlens dekorationsavd. vi var sååååå många textade alla skyltar till affären, allt det som idag görs på data. Di kommer ha mycket glädje av dit vackra skrin. bettysbeundran.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var inne på att utbilda mig till dekoratör när jag var yngre, men valde floristyrket istället. Har också där textat många skyltar i mina yrkesdagar. Tänk så mycket som ändå har förändrats sen datorerna kom.....bara det att skriva brev. Brukar skicka ett handskrivet brev till min bror i Norrland just för att det idag känns lite lyxigt att få ett handskrivet brev :-)
      Allt gott till dig Betty! Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Javisst är det härligt att bli uppvaktad på mors dag. . .och vilken fin och annorlunda present du fick! Där gäller det att ligga i och träna. . . ska du ha den till något särskilt? Fina julkort kanske?
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Texta kort kommer jag absolut att göra, men skulle också vilja texta typ vackra dokument. Ska kika runt på nätet och se vad jag kan hitta som inspiration att träna på :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  4. Wow, vilket fint kalligrafiset!
    Så himla omtänksam present, förstår att du blev glad :)
    Ha en fin midsommar!
    Allt gott! Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det en väldigt speciell gåva! Ha en jätteskön midsommar! Kram
      Birgitta

      Radera
  5. Tittar in och önskar dig en fin Midsommar! :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma till dig fina Miranda maräng :-) Soliga kramar
      Birgitta

      Radera