torsdag 9 juni 2022

Det växer!

Det är likadant varje år. 
Tycker ett tag på våren att jag har bra kontroll över vår trädgård. Det poppar upp vårlökar, perennerna vecklar ut nya blad och träden blommar så vackert. 
Jag rensar bort fjolårslöv, far fram med sekatören och klipper bort det som ska bort, lägger på ny täckbark under träden och går runt, runt i trädgården och bara njuter.....men sen är det som om allt bara exploderar!

Perennerna vägrar att hålla sig enbart till den plats jag valt ut åt dem, kirskålen från allmänningen intill vår tomt väller in så maken får ta fram röjsågen, rabatterna måste kantas, buskarna hållas tillbaka och det som ska vara grusade ytor börjar se ut som sommarängar......

Jag älskar vår trädgård och timmarna flyger iväg när jag rensar lite här, klipper lite där, gräver och flyttar runt både växter, natursten och betongplattor, men måste erkänna att jag ibland blir lite matt.
Trädgården är som huset, allt måste underhållas med tid annars gror det igen.
Är absolut ingen pedant. Det behöver inte vara perfekt ordning överallt, men föredrar ändå viss ordning framför kaos. Så......idag står det ogräsrensning på schemat :-)

Önskar dig en toppendag!
Kramar
Birgitta


 

 

2 kommentarer:

  1. Så söt liten blomma i krukan. . . men oj vad det växer i trädgården hos dig! Förstår att det kan bli för mycket av det goda ibland! Du får njuta lite oxå!!! :-)
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosenskäran är verkligen så skir och fin!
      Försöker njuta även om jag kryper på alla fyra och rensar ogräs och just nu är jag någorlunda i fas igen....eller så har jag just nu förmågan att glädja mig åt det som är gjort utan att bli stressad över det som inte är det :-)
      Ja, nu börjar vi en ny vecka. Ser fram emot den!
      Önskar dig fina dagar! KRAM
      Birgitta

      Radera