lördag 31 juli 2021

Clematis Paul Farges

 Sista dagen i juli. +20 grader och lite regntungt ute. Sååååå mysigt att kura inne :-)

Jag förde en ganska jämn kamp i våras med vår klematis "Clematis Paul Farges" eller "Summer snow" som den också kallas.
Den klipptes tillbaka och jag band upp den i flera omgångar så den skulle hålla sig på sin spaljé och inte börja klättra på växthuset eller lägga sig på marken där vi ska gå. Som sagt, det fungerade ett tag, men så kom den till ett läge där den började växa helt vansinnigt! Som ett tusenarmat monster!

Spaljén är stor och hög, men räcker ändå inte till. Växthuset har i och för sig fått välbehövlig skugga invändigt, men clematisens tentakler letar sig in genom vädringsluckor och dörrar och lägger sig på gräsmattan och i gruset på odlingsdelen så jag får kliva över och ducka under dem.

Vattentunnan har försvunnit i grönskan och blomhavet och jag vet snart inte vart jag ska börja och sluta om jag ska klippa ner den! Tänkte att jag ska låta den blomma färdigt, men sen måste jag nog fara fram ganska hårdhänt med sekatören!

Minns när jag planterade klematisen och den var så här liten och behändig. Det var ett tag sen :-)
Då hade jag en tanke att klematisen på höger sida skulle möta New dawn rosen på vänster sida. Vet inte riktigt hur jag tänkte där eftersom växter sällan strävar mot norr utan alltid i ljusets riktning.....och rosen dog efter två år eftersom det gigantiska gråpäronträdet tog allt vatten.
Jag har fått lära mig ett och annat den hårda vägen under åren med den här trädgården :-)

Förra året grävde jag ner en halv rostig tunna där vid spaljéns vänstra del, fyllde den med näringsrik rosjord och planterade en ny ros där i. Den har blommat så fint den här sommaren för nu kan jag vattna och gödsla så rosen får så den klarar sig.

Så är det att ha trädgård. Vissa saker blir precis som man tänkt sig......andra blir det inte :-)

KRAM till just dig <3
Birgitta












4 kommentarer:

  1. Kan bara småle åt blomsterprakten:) Jag planterade en gång en clematis vid min fd voljär. Tanken var att den kunde få stöd av nätet...Stöd fick den och den brer nu ut sig runt hundarnas rastgård (där det tidigare gick höns, så marken är säkert fulladdad med kväve) Den är ENORM och jag har aldrig rört den. Gissar att den en dag kommer att växa in över hela mitt hus:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha :-D Valde just "summer snow" för att omdömet om den var "starkäxande och anspråkslös när det gäller skötsel". Insåg inte riktigt då vad det betydde i realiteten.....nu vet jag! Kan tänka mig att din clematis har allt den behöver och visar sin tacksamhet med att sträcka på sig åt alla håll :-)
      Allt gott till dig Skorpan! Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Jösses vilken växtkraft i din clematis. . . den verkar vilja ta över hela världen. . .du får nog hota med sekatören!!! :-)
    Ha fina dagar (och visst är det en skönare luft nu när vi gått in i augusti)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt med växtkraft och den här klematisen är ju otroligt vacker.....men som sagt....jag hade tänkt att spaljén skulle räcka till, inte att den skulle kasta sig över allt som finns i närheten :-)
      Håller med dig om vädret. Man får onekligen mer energi med temperaturer runt +20 än +30, bara sommaren och solen vill stanna kvar ett tag till. Är inte redo för höst än :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera