torsdag 14 maj 2020

Meeeen.......

Va' är det här för något???!!!
Först skiner solen, sen blir det alldeles mörkt och så börjar det snöa, för att sekunden efter regna så det smattrar på fönsterblecken!
Deprimerande!!!

Byter ämne till svar på en fråga Skorpan ställde efter mitt förra inlägg.
Går det att mineralfärgsmåla direkt på tapet?
Jag är ju ingen expert på målning, men kan dela med mig av våra erfarenheter och säga vad jag TROR :-)

Vi valde att sätta renoveringsgips på väggarna i gästrummet för att det var tapetserat med en tapet med plastyta, för att en gammal mörkgrön tapet hade färgat igenom den tapeten och för att vi tagit bort en platsbyggd garderob som inte varit tapetserad invändigt.
Det var liksom ingen yta att lägga ner något annat arbete på
Gips har ju en pappersyta och vi målade direkt på den ytan, det gick jättebra. 
Så Skorpan, om ni har en tapet som sitter bra, är limmad kant i kant och inte är behandlad på något sätt tror jag det ska gå bra att måla direkt på den utan att spärrgrunda. Kanske att man behöver spackla skarvarna för att inte få synliga sådana och för att de inte ska resa sig?
 Vi målade med Jotuns "Lady Minerals" och den är ganska tjock och "torr" i sin konsistens om man jämför med annan "vanlig" väggfärg, men väldigt lätt att måla med. Kanske det kan variera mellan olika märken, jag vet inte.
Jag använde en 7 cm bred pensel och drog kors och tvärs för att få fram skiftningar och struktur och i och med att vi valde en grå färg ganska lik gipspapprets färg behövde jag bara måla en gång.
Kan tänka mig att man måste måla två vändor om man målar en ljus vägg mörk.
Färgen fäster väldigt bra och döljer ojämnheter väldigt bra. 
En del säger att de älskar att måla, att det är meditativt. Det tycker INTE jag i vanliga fall, men när det gäller att måla med mineralfärg kan jag ändå säga att jag också kan känna den känslan, om jag kan ge mig hän och känna varje penseldrag istället för att bara önska att jag vore klar.....helst igår :-)
Lycka till!

Kram
Birgitta

3 kommentarer:

  1. Ja du det sa jag också till mig själv en morgon i veckan när det vita kom från skyn!!! I MAJ månad ska det ju vara varmt o skönt! Men ingenting är sig riktigt likt nu för tiden. . . .även vädret har drabbats av Corona!!!
    Önskar dig en fin solig helg! (Hoppas utan snö o kyla)!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för ditt svar, kan berätta att snö inte kom hos mig här i norr så nog är det något galet:) Tack för svar om mineralfärgen, jag har hittat en bit tapet som jag tänker testa på, tror att det kan bli så bra med just denna mineralfärg - tänkte måla med samma typ som du nämner!
    Skorpan

    SvaraRadera
  3. Så härligt att alla rum nu är renoverade - njut. Undrar vad som är på gång då? Det var inte lite snö som kom hade det varit nov. hade det varit både väntat och lite mysigt men inte nu. Nu i maj har vi haft alla sorters väder.

    SvaraRadera