måndag 11 maj 2020

Gästrum

Tänker ge mig ut och plocka av rabarbern som dignar i sin pallkrage, men sticker in ett blogginlägg innan dess i väntan på att plusgraderna ska bli några fler än de ynka som är just nu.
Rabarbern är en gammal sort med låg oxalsyrehalt och blir sååååå god och läskande saft med massor av is i sommarvärmen. Den värmen känns ju lite avlägsen just nu, men en dag är den här igen :-)

Men, det var inte rabarber det här inlägget skulle handla om utan gästrum :-)
Det fattas en mysig fåtölj och en bra läsbelysning annars är rummet färdigt och numera känner jag bara ett lugn när jag sätter mig på sängen och tittar mig omkring
Det gamla skåpet är dominerande och jag var tvungen att anpassa mig till det vilket gjorde det svårt att få ihop det här rummet. Dessutom hänger golven ihop från trappan, hallen och in hit, och de är målade i grått, så det var jag också tvungen att ta hänsyn till.

Ville gärna ha haft en fin tapet, men förkastade alla jag tittade på och valde till slut att måla väggarna med mineralfärg i neutralt grått med foder och socklar i en mörkare grå nyans.
Mineralfärg skapar en levande yta med färg och strukturskiftningar så den är inte så "platt" som den ser ut på bilderna, ändå tyckte jag det blev sååååå tråkigt när rummet var färdig målat utan möbler.
Liksom bara grått, grått och grått....men det ändrades direkt då det stora skåpet kom på plats. Då blev det det bruna som behövde balanseras :-)
Vid det här laget var jag urless på grått och tänkte måla dörren in till kattvinden vit, men så köpte vi det där sideboardet i tonat vitt.....och då kändes det plötsligt som om det blev för mycket vitt......
......så tillbaka till grått och det blev så mycket mjukare i färgskalan med en ljust grå dörr :-)
Hittade ett bord på Blocket som gick att ta isär i två halvor och jag tyckte det var så bra att det hade tre ben på varje halva så det kan stå själv utan att behöva skruvas fast i konsoller som våra andra månbord.
I min hjärna såg jag mig själv bara ställa det på plats efter en liten förhöjning av benen....men så lätt skulle det inte gå för de innersta benen gick inte förbi elementet så det blev en springa på en dryg decimeter på insidan. Inte snyggt!
I vår gäststuga hittade jag en bräda som passade precis i springan och maken hjälpte mig att plugga och limma den på plats.
Den var då i naturell furu och jag åkte på att måla hela bordsytan + benen som förlängdes. Så blev det med det där att "bara" ställa bordet på plats :-)

Jag har sparat delar av gamla trasiga stolar från vår Dalagård. De är perfekta att använda för att höja svarvade bordsben.
Jag tror inte att någon ser den där skarven om man inte vet om att den finns där!
Tycker det är så praktiskt med såna här månbord. Växterna får gott om plats samtidigt som de slipper värmen från elementen. Blir också lite mer möblerat framför fönstret så man slipper se de fula elementen 
Nu fattas det som sagt en skön sittplats med belysning så kan jag krypa upp där och läsa när maken sitter i vardagsrummet och tittar på sport (vilket inte intresserar mig ett endaste dugg)
Vi är i land.....ALLA rum är färdigrenoverade! Har inte fattat det riktigt än :-)
En ny vecka har vi framför oss.
Önskar dig fina dagar!
Kram
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Så fint Du gör! Jag står i färd med att måla sovrummet med mineralfärg på tapet (!). Vet Du om det går att måla direkt på befintlig tapet eller måste man först måla med någon form av "grundning"? Den nya färgen blir betydligt mörkare än den nu ljusa tapeten som jag tröttnat på. Har lite svårt att få rummet "mysigt" när allt blir för ljust...Gillar ditt tänk på "balans" mellan olika färger och deras mättnadsgrad, det gör verkligen mycket för helhetsintrycket!
    Skorpan

    SvaraRadera
  2. Vilken pärla till skåp du har! Så fint skick! Var rädd om det. Jag har ett liknande efter morfar och mormor som står på undantag i dotter Åsas bagarstuga. Men det är i uselt skick, färgen har flagnat och fallit bort på så många ställen så en restaurering är omöjlig. Nu har Åsa planer på att försöka få bort allt löst och måla det mattsvart. Tror det skulle bli fint i vardagsrummet i hennes bergsmansgård. Det är värt att få leva vidare och komma i blickfånget.

    Jag har sagt det förut, gästrummet är verkligen inbjudande. Tänk att ni är KLARA med all renovering! Men ni har ju en gård till har jag förstått...

    Må gott och ta nu en välbehövlig vila.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera